NA CSGO

Hvorfor NA CSGO er uden kvalitet

NA CSGO er stadig kilometer væk fra den europæiske

NA CSGO: På den professionelle scene i CS:GO har der altid været en stærk rivalisering iblandt de Nordamerikanske og de Europæiske hold. Selvom denne rivalisering i sær har fået brænde på bålet af de eksisterende fans, har NA-scenen de senere år aldrig rigtig fået fat på modparten, og finalerne er som regel blevet spillet uden Nordamerikansk deltagelse. Brasilianske SK Gaming er formentligt det tætteste vi kommer på Nordamerikansk deltagelse. Spørgsmålet er så, hvad der forhindrer NA-hold i at nå langt i henholdsvis kvalifikationer og de store turneringer, som de færreste kun kan drømme om at deltage i.

Men hvad er det så, der gør, at de Nordamerikanske hold ikke kan stå distancen? The ScoreEsports har fået Moe i tale, som normalvist kendes som en populær Twitch-streamer, der har et unormalt højt temperament, men vigtigst af alt; at han har et stort kendskab til scenen på de breddegrader. En af de vigtigste pointer, som interviewet frembringer, er det faktum, at NA CSGO har mindst lige så stor, hvis ikke større sektion af talent, når det kommer til spillet CS:GO. Faktisk er det lige præcis talentmassen, og måden folk gerne vil anses på, der skaber hele problematikken. Moe mener nemlig, at den nordamerikanske scene i høj grad af præget af ’all-star mentaliteten’, hvor alle gerne vil anerkendes som spillere, sådan som Stewie2k, Twistzz eller Sick. De skal alle være den bedste, mens alle midlertidigt har glemt den vigtigste form for succes: lederskab.

Mentaliteten ifølge mOE er nemlig, at NA CSGO nu rummer en masse aimstars, mens der ingen er til at gå forrest, når det virkelig gælder. Alle fokuserer på de vanvittige talenter, mens de samtidig glemmer, hvem der har bragt dem, hvor de er. Realistisk set bør en leder ikke være én, der skyder en masse. Det har aldrig været formålet for en leder, fordi de er dem, der skal beholde det store forkromede overblik, og derfor ikke kan forventes at kunne begge dele. Kun få formår begge dele. Fallen eller Gla1ve er eksempler på to personer, der har hjulpet godt til på ens kupon, når det kommer til Esport betting, så at sige. Det er altså en sjældent syn. Sagen er bare, at ingen rigtigt har ville påtage sig rollen, og dem, der kunne, som f.eks DazEd er banned efter den matchfixing-skandale, der satte ringe igennem vandet i hele branchen. Det er da heller ikke helt realistisk at tro, at spillere såsom Dazed, eller Swag, Steel og AZK skulle blive unbanned lige foreløbigt.

Udover at matchfixing er blevet et uheldigt fokusområde, sludres der også i hjørnerne omkring, hvorvidt interessen bag fans i højere grad ligger hos karakterer, der streamer under private omstændigheder, end det gør at se holdene spille kompetitivt. Et godt eksempel er Cloud9-spilleren Mike “shroud” Grzesiek, som har en enorm fanskare, og som netop også har meldt et muligt karrierestop for udelukkende at fokusere på hans streamingkarriere. Der er ganske enkelt brug for, at fokus fra fans interesse bliver drejet i retning tilbage mod holdene, og ikke karakterer såsom Shroud eller fREAKAZOiD, når de streamer privat, så interessen bag at performe som hold, og ikke som spiller vender tilbage.

Der skal altså ske et generel skift i opfattelsen af, hvordan hold bør være strikket sammen, før flere NA-hold kan begynde at optræde i slutspillene til de store turneringer. Kvaliteten er der. Nu mangler kun mindsettet.