Teamfight Tactics Logo

Teamfight Tactics Anmeldelse – Nyt fra Riot Games

For nogle få dage siden gik Riot Games, der står bag League of Legends live med et nyt tiltag indenfor deres eget spilunivers: Teamfight Tactics. Efter et par dage, hvor vi selv har prøvet kræfter med spillet giver vi her et overblik over de forskellige og mest grundlæggende elementer i Teamfight Tactics (TFT).

Overordnet

Teamfight Tactics er stadig et MOBA-spil, men det giver spilleren andre udfordringer end i League of Legends.

Man kæmper på sin vis stadig på Summoner’s Rift og bruger de same champions og items, men spillet I sig selv er helt anderledes.

TFT er et taktisk turn-based strategispil, hvor spilleren skal samle sit eget team af champions, smide det ud på slagmarken og udfordre modstanderen med den bedste team composition, som også skal tage højde for skills og strategi.

Teamfight Tactics Board

Map

Teamfight Tactics bliver udspillet på et firkantet bræt, der kunne ligne det man kender fra skak, men i stedet for firkantede felter skal spillets champions manøvrere på hexagoner, som naturligt giver mulighed for andre former for formationer.

Mål og fremgangsmåde

I hvert spil i TFT støder hele 8 spillere sammen i slaget om sejren. Deltagerne spiller mod hinanden én af gangen indtil, der kun er en vinder tilbage på brættet.

Hvis man skal vinde bliver man nødt til at putte sit team på slagmarken, og når dine champions finder modstanderen begynder de automatisk at bekæmpe hinanden. TFT spilles på samme måde som den velkendte DOTA 2 custom game mode ‘Auto Chess’

Alle champions har basic attacks samt abilities, både active and passives, og disse abilities kræver mana for at blive aktiveret. For at få mana skal championen bruge sine basic attacks imod modstanderen.

Teamfight Tactics Champion Cheat Sheet

Champions

På nuværende tidspunkt er der 50 champions i Teamfight Tactics med forlydender om, at flere er på vej. Hver champions har som vi kender det fra League of Legends unikke skills og abilities, men de er ikke nødvendigvis de samme som i LoL.

Hver champion koster mellem 1 og 5 gold og i spillet findes der tre forskellige kategorier af styrke fra svageste til stærkeste: bronze, silver, gold.

Alle champions starter som bronze og for at level’e dem op skal man have tre champions af den samme type, der kan merges til en stærkere champion. Der skal altså tre bronze champions for at skabe en silver og tre silver champions til at skabe en gold champion.

Gold

Med gold coins skaber du dit hold. Med gold køber du champions for at sætte dem ud på slagmarken og efterhånden kan du sætte et team og forme et deck. Derudover kan du med gold købe experience, som får dig selv til at level’e op, hvormed du kan få flere champions med i din gruppe.

Damage

I slutningen af hver runde i spillet bliver den damage, som er lavet på den spiller som har mistet alle sine champions talt op.

Skaden er baseret på, hvor mange champions vinderen har tilbage på slagmarken og hvilken type disse champions er. Hvis modstanderen har en gold champion og en silver champion tilbage på brættet vil skaden være 5 da disse har kostet henholdsvis 2 og 3 gold coins.

Denne skade er med til at dræne spillerens life energy og når man rammer nul er man ude af spillet.

Teamfight Tactics Items Cheat Sheet

Items

Ligesom I League of Legends er items essentielle I TFT. Items gør naturligvis dine champions stærkere. Her er der vidst ikke brug for yderligere forklaringer…

Origins og classes

Hver champion I TFT har en origin og en class. Disse attributer er med til at give bestemte bonusser til dine champions, hvis du sætter bestemte classes og origins sammen. For at spille Teamfight Tactics er disse kombinationer ikke nødvendige, men de kan være nyttige at kende og bruge.

Teamfight tactics og e-sport?

Tjahhh.. hvorfor ikke? Som jeg ser det er TFT en lidt mere dynamisk udgave af turn-based strategispil som så som Hearthstone som allerede har været på e-sport-scenen i lang tid.

TFT har allerede oplevet et stort hype blandt tidligere League of Legends professionelle, casters og streamers og dermed er den grundlæggende interesse for spillet sikret. Om interessen er nok til at skabe grobund for en professionel esport-verden kan kun tiden vise.