Skins betting

SKINS BETTING: HVAD SKINS ER, OG HVORDAN DU BETTER MED DEM

Skins betting, eller bare skins, er en utrolig populær størrelse, og samtidig også en milliardindustri. Ikke kun for ophavsparten selv, Valve, men også for tredjeparter, der tilbyder skins betting. Men hvad handler alt den her virak egentlig taget om, hvad er skins i det hele taget og hvorfor taler alle om konflikterne bag den lige nu? Esport-betting.dk giver dig svarene her!

Skins er i sin reneste forstand særlige teksturer på våben, som optræder i spillet, Counter-Strike: Global Offensive. De tjener kun et kosmetisk formål, og har altså ingen indflydelse på spillet, andet end den psykologiske fordel, som nogle mener at opnå. For at opnå et skin, altså et skins bettingvåben med særlige teksturer, kan man tjene dem igennem tilfældige drops efter afsluttede kampe. Man kan også tilkøbe kasser og nøgler til en af Valves officielle kasser, hvor hver kasse giver adgang til en unik samling af skins. Man kan også opgradere sine 10 eksisterende skin til 1 bedre ved brug af ’trade-up’-kontrakten, og yderligere kan man bytte med andre spillere. Endeligt kan man sælge og købe disse skins direkte fra markedspladsen, som dybest set har samme virke, som det vi kender fra aktiemarkedet. Her er omdrejningspunktet bare Valves egen platform og skins i stedet for aktier. Disse skins, der som nævnt kommer i samlinger, kommer også i forskellige sjældenheder: De blå, de lilla, de lyserøde, de røde og endeligt kniven. De blå er de typer skins, der oftest åbnes. De næste er de lilla, så de lyserøde, de røde og endeligt den sjældne kniv er også en mulighed. Eftersom både kasser og nøgler til at åbne disse er penge værd, tjener hvert enkelte skin også en værdi, når de lander i en spillers inventar. Værdien er sat af udbud og efterspørgsel, og hænger som oftest sammen med, hvor sjældent skinnet er. Valve sørger samtidig for løbende at frigive nye kasser med nye skins, der som oftest er skabt af communitiet selv og placeret i ’værkstedet’, som det hedder, hvor andre brugere kan vurdere, hvor godt de synes om det enkelte skin. Har skinnet gode nok anmeldelser, vil det komme i betragtning til den næste kasse, hvoraf ophavsmanden vil kunne tjene nogle par procenter på kommisionen.

Fra åbning af kasser til skins betting
Nu er det fastlagt, hvad skins egentlig er for en størrelse, hvordan de opstår og hvordan de får fastsat deres værdi. Hvor kommer betting så ind i billedet? Grundlæggende er det jo sådan, at det at åbne kasser allerede i større eller mindre grad kan betragtes som gambling eller betting, om man vil, idet du betaler penge, i håb om at modtage et af de rigtig sjældne skins, som er mange penge værd. Du satser altså på at vinde noget med dit indkast. Situationen er dog ofte den, at virkeligheden er en anden end den, du håber på, fordi sandsynligheden i hver kasse for at få et rigtig godt skin med høj værdi er forsvindende lille. Dette faktum er der andre, der har forstået at udnytte. Siden lanceringen af skins kom med en opdatering i løbet af 2014, har tredjeparter derfor etableret hjemmesider med forskelligt omdrejningspunkt for gambling, hvor du kan bette med dine skins. Du sender et trade offer med dine skins til en bot, der via en API sørger for at fortælle hjemmesiden, hvilken værdi, du har indsat, og det er så denne indsats, som du kan spille for. På samme måde for du via en API til en bot sendt dine gevinster, når du vinder. Groft sagt er der altså ikke den store forskel på skins betting, som den traditionelle gambling, vi kender fra f.eks online casino.

Varianter af skins betting

Kigger man nærmere på, hvad det så er for nogle varianter, der findes, så findes der et utal. Den første rigtige succes, der fandt vej til markedet, var Jackpot. Ved Jackpot startes en runde ved, at spillere kan indsætte deres skins, og få disse skins vekslet til billetter i runden. Nu større en værdi, du indsætter i forhold til dine konkurrenter, nu flere billetter og derfor også nu større chance har du for at vinde. Hjulet vil nemlig spinne, når der lukkes ned for indsætninger og vælge en tilfældig billet, som en spiller vil besidde og derfor vinde runden. Han vil så blive sendt et trade offer med de andres skins, fratrukket 5-10%, som typisk er den kommission, som hjemmesiden vil tage. Kører hjulet altså konsekvent med et spin hver andet minut i en helt dag med puljer, der varierer for alt imellem en værdi på 30-2000$, så bliver det pludselig til mange penge for ejerne bag hjemmesiden.

Et andet eksempel er Esport betting. Her vil hjemmesider tilbyde spillere at bette på professionelle kampe i Esport efter et fastsat odds. Nogle steder fastsætter de selv oddset, mens det ved andre steder er communitiet, der selv sætter oddset. Har majoriteten altså sat sine skins med størst værdi på hold 1, vil fortjenesten ved sin indsætning på hold 2 vinder altså være ret stor, mens fortjenesten på hold 1 vil være forholdsvis lille. Tankesættet bag denne form for skins betting er egentlig den samme, som den vi kender fra de rigtige hjemmesider, såsom Nordicbet eller Unibet. Forskellen er bare her, at du better med dine skins, som jo stadig tjener en vis pengemæssig værdi og på den måde indfinder skins betting sig også på denne platform. Tjek esport livescore her.

Et tredje eksempel er coinflip. Formålet bag er egentlig ganske simpelt: Du indsætter din værdi på den ene side af mønten. I det her tilfælde ikke plat eller krone, men typisk ”T” for Terrorist eller ”CT” for Counter-Terrorist. På samme vis, må en modstander indsætte samme værdi og vælge den modsatte side af mønten, før mønten flippes og falder på en af de værdier, som I har valgt. Den side, som mønten lander på, har vundet runden og derfor de skins, som runden indebar, minus kommisionen til hjemmesiden. Et sidste eksempel er case opening sites. Her er præmissen nøjagtigt den samme, som den Valve selv udbyder. Her er man bare indstillet på at markedsføre ideen på, at chancen for at få væsentligt bedre skins er til stede. Man er tilbøjelig til at give dem ret. Personerne bag hjemmesiden sørger blot for, at den procentvise chance for at åbne et skin af en særlig værdi, kontra værdien på at åbne kassen, er i fordel til dem.

Når skins betting skaber overskrifter
Det har ikke været uset, at skins betting er blevet en faktor, der har domineret et computerspil, der i sagens natur er skabt for at skabe underholdning til ikke kun voksne, men også børn og unge. Derfor har det også skabt overskrifter igennem længere tid, når børn og unge taber deres børneopsparinger på en ludomanilignende adfærd, der opstår ifm. Skins betting. I starten var der ikke mange, der stillede spørgsmålstegn ved skins betting, indtil en dag i USA, hvor en knægt satte sine forældre i dyb gæld ved at misbruge deres kreditkort på internettet. Sagen blev til en retssag, der endte ved domstolene i USA. Siden fik Valve travlt med at sende officielle breve rundt til de forskellige udbydere af skins betting sites, hvor de klart gør opmærksom på, at deres bots vil blive banned, og at de henvises til at lukke deres sites ned. Løbende imødekom de forskellige sites Valves anmodning, mens andre fastholde at køre siderne videre til den visse død.

Siden er både henvendelsen fra Valve, såvel som sagen ved domstolene gledet en smule ud i sandet, og skins betting sites i Danmark lever i bedste vigør, mens flere og flere kommer til. Man har i hvert fald ikke rigtig hørt omkring hverken sanktioner eller yderligere handlinger fra domstolene senere i forløbet. De ovennævnte sider er kun et lille håndpluk af de varianter, der findes, og det er naivt at tro, at der ikke skulle være plads til flere.

Skins betting i et økonomisk perspektiv

Kigger man nærmere på det økonomiske perspektiv i skins betting, så er det svært at få et klart facit på, hvad Valve egen tjener alene på deres egen markedsplads, hvor også gebyrer er en faktor, såvel som siderne for skins betting, der gerne vil være under radaren, som tingene ser ud nu. Det forklarer da også hvorfor de fleste skins betting sider ikke opgiver deres private detaljer for den virksomhed eller privatperson, der driver hjemmesiden. Til gengæld kan nogle referencer skabe en god ide omkring, hvor mange penge, der er i hele den her sag. For nyligt blev en populær Youtuber med 2 millioner subscribers bedt om at promovere et skins betting site i introen på 3 af hans næste videoer, og blev tilbudt 800.000$ dollars for handlingen. Eller 5 millioner kroner, om man vil. Et andet eksempel er hjemmesiden OPSkins.com, som egentlig ikke har noget skins betting at gøre, men som er en hjemmeside, som agerer tredjepart for at hjælpe folk med at sælge deres skins og sende beløberne til folks PayPal konti, som siden kan føres til udbetaling på deres bankkonti. Her oplyser de, at de i 2016 håndterede daglige transaktioner for 120.000$, og havde en fortjeneste på omkring 10-12.000$. Her skal det medtages, at de her fortjenester blev gjort mens markedet var på sit laveste, da sagerne i domstolene huserede.

En bruger har dog forsøgt at gøre en indsats på at regne ud, hvad Valve alene selv tjener på gebyrer, nøgler og operationer, som altså ikke engang har noget at gøre med skins betting sites, og har estimeret end indtjening på 355.539.970$. Med andre ord ufatteligt mange penge. Om tallet er helt præcist, skal være usagt, men det er formentligt i de summer, der arbejdes med.

Skins betting set med moralske briller

Der er med andre ord ingen tvivl om, at der er rigtig mange penge på spil i den her sag. På samme måde som skins betting har skabt interesse, har den også skabt en rigtig stor debat. Debatten er opstået i forbindelse med, at temaet omkring skins betting jo dybest er en form for gambling, der tilbydes til børn under 18 år. De samme børn, som vi i Danmark har brugt mange kræfter på at beskytte ved at sætte love op omkring området for at sikre dem i deres færd på internettet. På det seneste er gambling også gået fra at være lidt af et tabu, når forældre kommer ind i billedet, til at være noget vi sætter til debat. Senest har reportager på DR meldt om unge drenge på 15 år, der taber deres konfirmations- og fødselsdagspenge ved at gamble på skinsbetting. Der udvikles altså nogle ludomanitendenser i blandt de unge mennesker, som ender med at koste den store summer af penge, fordi de nemt kan tilgå hjemmesider, købe skins og gamble med dem. Skins betting må derfor siges at være ret kontroversielt, fordi man direkte, såvel som indirekte henvender sig til børn i håbet om at få dem til at gamble deres lommepenge. Det er et moralsk kompleks, fordi mange af de penge, som operatørerne ender med at tjene, sker på børns uvidenhed, der ikke kan overskue konsekvenserne af deres handlinger. Det har da også betydet, at flere myndigheder nu overvejer, hvilken indsats man kan gøre for at forhindre lignende eksempler, som den reportage, der blev lavet af en 15-årig dreng, der nu var 6.000 kroner fattigere efter nogle besøg på en skins betting side.

Et andet ret uhyggeligt eksempel var en anonym undersøgelse, som DR lavede i blandt unge, der viste at 60% ud af de aktive spillere havde prøvet at bette, hvor folk placerede sig i gruppen på helt ned til 10-år, mens 4 ud af de 5, der havde prøvet det, anså sig selv som afhængige. Det er en alarmerende udvikling, som der bør tages hånd om. Spørgsmålet er bare, hvordan man skal gøre det. Man kan næppe forbyde spillet helt på det grundlag, men måske kræve identifikation for at involvere sig i skins kunne være en løsning, om end den ville kræve et hav a ressourcer fra Valves side at skulle følge op på. Det kunne være præmissen. Sandheden er i hvert fald, at skins betting er enormt populært og rummer både interesse og konflikter, som vil bestå så længe CS:GO bibeholder sin popularitet i Esport gaming.