eSport ordbog

ESPORT ORDBOG

Læs om de generelle termer i vores Esport ordbog

  • Esport: Esport er en forkortelse af ’elektronisk sport’, og definerer området, hvor man enten via konsol- eller computerspil dyster i mod hinanden på konkurrenceniveau. 
  • LAN: LAN er en forkortelse af ”local area network”, og refererer til, når man fysisk møder op og spiller samlet over det samme lokale netværk. LAN bruges i daglige tale, når Esportsudøvere samles til fysiske turneringer, eller blot når venner samles for at spille sammen.
  • Online: Online dækker ret beset kun over det at være forbundet til internettet. I Esportsregi dækker det dog nærmere over det faktum, at man spille i mod hinanden via en netværksløsning, hvor man kan spille i mod hinanden med stor afstand, i modsætning til LAN
  • En gamer: En gamer er en person, der spiller computerspil. Dette kan både være for underholdningens skyld, eller også på et professionelt plan. 
  • At game: At game betyder at spille et konsol- eller computerspil. 
  • Tournaments/turneringer: Turneringer, er, lige som vi kender det fra andre sportsgrene, en dyst, hvor mange hold deltager, løbende eliminerer hinanden, før en vinder af turneringen er fundet.
  • Major: En Major er også en smule i lighed med almindelige turneringer, mens disse Majors kun afholdes 3 gange om året, har væsentligt større præmiepulver, sponsorater, tilskuere mv., og som i Esportsregi typisk afholdes af spiludvikleren Valve.
  • Events: Events er begivenheder, der i relation til Esport bliver afholdt for at promovere, informere og underholde. Dette kan både være nyheder fra hold, der afholder pressemøder, turneringer, hvor holdene kæmper eller større spilnyheder.
  • Admin: En admin er ham/hende/dem, der skal sørge for, at runder og kampe bliver spillet efter de regler, der er indgået for kampen, turneringen eller serveren. Det er ligeledes dem, der træder ind, hvis der er opstået uenighed omkring udviklingen af en runde eller kamp, hvis en part mener den er sket uretmæssigt. 
  • Spiller: En spiller kan både referere til en spiller i det hele taget, såvel som en spiller, der sammen med andre spillere optræder på et hold / i en organisation/clan.
  • Coach: En coach er en person, der ikke aktivt deltager i spillet, men som har funktion af at engagere, motivere, og som er en kilde til at få hjælp til, hvordan man skal gribe kampen anderledes an rent strategisk for at vinde kampen. De har altså funktion som en slags ekstra kapacitet, men uden at spille med. 
  • Clan/hold/Roster: En Clan/hold/Roster er det, der repræsenterer en samling af spillere, som samlet udgører holdet/clanen/Rosteret. Det er dem, som i fællesskab kæmper i mod modstanderen, og er typisk under et Clan-/Hold-/Rosternavn med tilhørende logo. 
  • Organisation: En organisation er et selsskab, der enten direkte eller indirrekte beskæftiger sig med Esportsgrenen, og som er villig til at betale spillere for at danne et hold og spiller under deres navn og logo. 
  • Sponsorat: Esport er med sin eksplosive økonomiske vækst noget virksomheder har fået øje på. De er derfor villige til både at betale for at få deres logo repræsenteret under turneringer, for såvel at sponsorere udstyr for at blive nævnt for eksponering og derfor bruge turneringerne til markedsføring. 
  • Game sense: Game sense betyder spilforståelse, og bruges i relation til, når en spiller udviser at have stor taktisk og spillemæssig forståelse, som han/hun viser igennem de handlinger, han/hun foretager sig i spillet.
  • Stats: Stats er de statistikker, der trækkes over et spil, en spiller eller et hold. Det kan f.eks være en spillers K/D ratio, et holds evne til at vinde kampe eller hvilken side, der favoriseres på et bestemt map
  • Kick: At kicke vil sige at sparke en spiller ud af en server. Den kickede vil godt kunne rejoine serveren efterfølgende.
  • Ban: Hvis en spiller bannes, vil hans IP ikke kunne rejoine den server, som pågældende er banned fra. Man kan sige spilleren bliver ekskluderet. Denne handling sker af en admin eller via communitiet
  • IP: IP adressen (den eksterne), er den adresse, der identificerer din computer. En slags CPR-nummer, som er unik for dig, når du f.eks joiner en server.
  • Community: Community er en fællesbetegnelse for et fællesskab, der er dannet af brugerne. F.eks danner alle, der spiller Counter Strike et community, på samme måde som andre gør i et vilkårligt forum.
  • Join: At joine eller ’to join’, refererer til den handling, man foretager sig, når man forsøger at tilgå en spilserver
  • Rejoin: At rejoine eller ’to rejoin’, er i forlængelse at joine, hvis du forsøger at joine den samme server igen efter eksempelvis at være blevet smidt af forbindelsen, blevet kicked
  • Ingame: at være Ingame, vil sige at være i spillet.
  • Server: En server er en database med IP tilknyttet, som kan siges at være værtsskab for det indhold, som spilserveren skal tilbyde spilleren.
  • Commands: Commands er eksekveringer af handlinger, du kan foretage ved at skrive enten adskilte eller sammensatte ord i chatten eller console. Det kan f.eks være en command til at skifte farven på dit sigtekorn eller positionen våbnet bæres i.
  • Konsol/console: Console/konsol er et sekundært vindue, du kan åbne ingame, hvor du kan eksekvere dine commands.
  • Ping: Beskriver hvor god internetforbindelsen er imellem spillerens computer og serveren. Høj ping resulterer i lag, lav ping i flydende billeder.
  • Spawn: Det sted på mappet, hvor alle spillere starter hver runde. Med- og modstander har som regel hver sit spawn.
  • Map/kort: Mappet eller kortet er det sted, hvor kampen spilles og dækker over de omgivelser, man spiller i, som både kommer til udtryk rent visuelt og via ens radar, som man i nogle spilgenrer besidder.
  • Lag: Et udtryk for, når der haves problemer med internetforbindelsen, der forhindrer din computer i 100% at sende eller modtage datapakker til serveren, som gør at du ser spillet i brudstykker i stedet for én flydende bevægelse.
  • K/D-ratio: K/D-ratio refererer til Kill/death ratio, og er forskellen imellem det antal, man dræber, og det antal gange man bliver dræbt. Slår man derfor 10 modstandere ihjel i hver kamp, men dør 3 gange, vil din K/D-ratio være 3,33.
  • Winrate: Winrate er et term i forlængelse af winstreak, men som referer til det procentuelle antal gange, som holdet har formået at vinde deres kampe, i sammenligning med det totale antal spillede kampe.
  • Winstreak: Winstreak referer det antal gange, en spiller eller et hold har været i stand til at vinde kampe i træk.
  • Radar: Radar er et element, som man besidder i nogle spilgenrer, og som kan hjælpe med at danne overblik over, hvor ens medspillere og modspillere befinder sig på mappet
  • Skins: Skins er kosmetiske ændringer af spillet, som enten kan hverves gratis eller i mod betaling fra virtuelle markedspladser. De har ingen funktionel betydning, men er udelukkende skift af farve og former.

SNYD 

  • Cheat/snyd: Cheat eller snyd referer til når spillere tager ulovlige midler i brug for at opnå en urimelig fordel overfor deres modstander. Det kan både være kodet software, der giver dem fordele i spillet, eller medicin, der øger deres koncentration i pressede situationer.
  • Spinbot: Er en cheatvariant, der får model på spilleren til at snurre vildt rundt og automatisk skyde modstanderen i hovedet, der gør det umuligt for modstanderen at ramme den pågældende spiller.
  • Wallhack: Er en cheatvariant, der hører til FPS-genren, der giver brugeren en ulovlig mulighed for at se igennem vægge og derfor kunne forudse, hvad modstanderen vil gøre, før det sker.
  • Aimbot: Aimbot er en cheatvariant, der hører til FPS-genren, og som betyder at spillerens sigtekorn automatisk vil fare i mod den valgte del af modstanderens model. Ideelt er f.eks at sigtekornet automatisk sigter mod hovedet, som deler mere skade, end hvis modstanderen bliver ramt i benet.
  • Triggerbot: Er en cheatvariant, der får en spillers sigtekorn til automatisk at skyde, så snart en modstander optræder indenfor sigtekornet.

SPILGENRER: 

  • FPS: står for First Person Shooter. FPS spil er action spil, hvor handlingen opleves fra første persons synspunkt, i modsætning til andre spil hvor banen eksempelvis ses oppefra. Et eksempel på FPS spil er Counter Strike.
  • MOBA: står for multiplayer online battle arena. MOBA er strategi spil hvor spillere kæmper sammen på hold og styrer en enkelt karakter hver. Målet er at nedkæmpe et konkurrerende hold. Et eksempel på MOBA-spil er LOL.
  • Tower Defence: er strategispil hvor målet er at forsvare sit territorium imod udefrakommende angribere, sædvanligvis ved at bygge forskellige strukturer man kan angribe dem fra.
  • RTS: eller Real-time Strategy, henviser til specifikke strategi spil hvor handlingen er kontinuerlig, og spillere er tvunget til at træffe beslutninger på baggrund af de konstante forandringer i spillet. Starcraft fremhæves ofte som et eksempel på RTS-spil.
  • RTT: Real time Tactics er taktiske krigsspil der spilles i real-time. Anses nogle gange for en subgenre af RTS spil. RTT spil er centreret om aktiv krigsførelse og militær taktik.
  • TBT: Turned Based Tactics er krigsspil hvor opgaven er at fuldføre missioner ved hjælp af begrænsede ressourcer og personel. Essentielt set er der tale om militære strategi spil.
  • TBS: turned based strategy bruges sædvanligvis om spil for at adskille dem fra RTS spil. I TBS spil vil spillerne ofte have mulighed for en planlægningsperiode til rådighed før spillet begynder, hvor de får indsigt i de præcise dynamikker i spillet.
  • MMO: I Massive multiplayer online spil er det muligt for et højt antal af spillere at være til stede i spillet på samme tid. Disse spil foregår i sagens natur på internettet, og kan inkludere mange forskellige typer spil.
  • RPG: Role playing games er spil baseret i rollespils universer, og bygger på at udvikle sin karaker ved at udføre quests. Der er en række subgenrer såsom action RPG og roguelikes
  • MMORPG: Massively multiplayer online role-playing games, er som andre rollespils-spil centreret om at udvikle og styrke sin karakter. Antallet af deltagere er bare større, og kan involvere interaktion mellem flere hundrede spillere i real-time.

 UDTRYK:

  • Noob: En noob kan både være et skældsord, man bruger som udtryk for at kalde en anden spiller ’ny’ eller uvidende i spillet, men kan også være et udtryk for at kalde en spiller dårlig, selv hvis spilleren har brugt mange timer på spillet.
  • Scrub: En scrub bruges i relation til spillere, der ikke er særlige dygtige til et særligt spil, men selv tror de har banebrydende evner.
  • GLHF: En forkortelse før en høflighedsfrase, der bruges i indledningen af en runde i en kamp, og betyder ’good luck, have fun’ (held og lykke, hav det sjovt).
  • WP: En forkortelse for ’well played’, som direkte kan oversættes til ’godt spillet’, og er et udtryk man bruger i chatten, hvis man vil rose en med- eller modspiller for, hvordan han formåede at spille runden eller kampen.
  • NS: En forkortelse, der betyder ’Nice shot’, og kan direkte oversættes til ’godt skud’ og typisk er et udtryk man bruger til at anerkende en med- eller modspillers evne til at dræbe en modstander på det pågældende tidspunkt.
  • LOL: En forkortelse, der betyder ’laughing out loud’ eller blot ’griner højlydt, og er en udmelding man giver, hvis nogen gør eller siger noget, man finder rigtig sjovt.
  • WTF: En forkortelse, der betyder ’what the fuck’ eller blot ’hvad fanden’, og er typisk et udtryk man bruger til at beskrive man blev overrasket, chokeret eller at nogen sagde eller gjorde noget uventet.
  • OWNED: En vending, man bruger til at beskrive, hvor dygtig man selv eller andre var til at vinde runden. Man så at sige ’ejede’ modstanderen, fordi man i runden eller kampen var så overlegen.
  •  ROFLMAO: Er en forkortelse af ’Rolling on floor, laughing my ass off’, og som lidt af en videreudvikling af LOL. Denne gang er det bare så sjovt, at man kan understrege det med ROFLMAO.
  • LMFAO: Er en forkortelse af ’Laughing my fucking ass off’, og betyder dybest set det samme som ROFLMAO, men er blot en anden variant.
  • GG: Er en forkortelse af ’Good game’ eller ’god kamp’, og som er et udtryk, der bruges, når man mener at alle leverede en god præstation, og at det var en god kamp. I nogle tilfælde bruges den også bare som en høflighedsfrase, man pr. automatik skriver efter kampen er endt.
  • WP: Er en forkortelse af ’well played’ eller ’godt spillet’, og er en anerkendelse af, at modstanderen spillede godt. Skrives som regel i forlængelse af ’GG’, altså “GG WP”.
  • GJ: Er en forkortelse af ’Good job’ eller ’godt klaret’, som er en anerkendelse af en med- eller modspillers evne til at håndtere en bestemt situation.
  • AFK: Er en forkortelse af ’Away from Keyboard’, eller ’væk fra tastaturet’, og betyder i alt sin enkelthed at spilleren ikke er i nærheden af computeren.
  • GH: En forkortelse for ’Good half’ eller ’god halvleg’, som er en høflighedsfrase, der bruges midtvejs i kampen.
  • Rage quit: Er en definition af, når spillere forlader en kamp, før den reelt er overstået. Er typisk en handling spillere gør i vrede over kampens udvikling, og fordi de kan se at det sidste af kampen alligevel ikke vil ændre udfaldet af resultatet.
  • OP: En forkortelse for ’Overpowered’, og er et gængs udtryk for, når man synes en karakter, våben el. Har væsentligt bedre stats end alternativerne og derfor giver en urimelig fordel.
  • Nerf: Nerf betyder ønsket om at en karakter, et våben el. får reduceret sine evner for bedre at passe ind til de udbudte alternativer. En spiller kan f.eks synes et bestemt våben skal nerfes, fordi ammunitionskapaciteten er for høj eller fordi en karakter har for meget liv i forhold til de øvrige karakterer.
  •  Buff: Den diametrale modsætning af Nerf, hvor formålet vil være at styrke evnerne bag et våben, karakter el.
  • Main account: Er ens hovedaccount, og er den, som man bruger i officielle sammenhænge eller ønsker at have sin ønskede rank på.
  • Smurf/ALT: En smurf eller en ALT, referer til det at have en sekundær/alternativ account, som har en lavere rank, end sin main account, fordi man kan spille udelukkende for sjov, og ikke nødvendigvis forsøge at vinde for at beholde eller stige i rank.
  • Rank: Mange computerspil kan efterhånden spilles kompetitivt, og en af måderne at holde øje med udviklingen af ens præstationer, er med den rank, man bliver tildelt. Hvordan rank er sammensat, afhænger af spiltitlen, mens ranktitlen er med til at beskrive, hvor dygtig den enkelte spiller er til den enkelte spil.
  • Clutch: Clutch er et udtryk, der bruges, når en spiller formår at præstere under et kraftigt pres. Han er måske i en 1v4 situation, hans odds er kraftigt reduceret, men formår alligevel at vinde runden.
  • Boost: Boosting kan forklares ved to sammenhænge. Enten ved at en spiller forsøger at stige rank ved at få hjælp fra andre spillere, der snyder, eller ved at de udnytter hinandens model til at øge højden og derved se over objekter, man normalvist ikke kunne.
  • Bug: En bug er en resultat af koden på et spil, der får en spiller, omgivelser el. til at optræde på en måde, der ikke var hensigten. F.eks hvis man sidder fast i en mur, man ikke kan bruge en særlig magi el. Nogle af disse bugs optræder enten naturligt eller skal fremprovokeres.
  • Glitch: En glitch er meget i lighed med en bug, mens forskellen ved glitches er, at spillere kan bruge disse glitches til deres fordel. Det kan f.eks være, at man kan gemme sin model i en klippevæg, men fortsat skyde på modstanderen og derfor opnå en urimelig fordel.
  • Glitching: I forlængelse af ’glitch’, referer glitching til, når spillere bevidst undersøger maps, våben el. for at fremprovokere glitches, de kan bruge til deres fordel.
  • Patch: En softwareopdatering, som udvikleren udgiver til tvungen download, der har i sinde at forbedre spillet i flere aspekter, f.eks udbedre bugs, glitches el.
  • Abuse: Abuse forstås ved, når en spiller eller hold misbruger nogle muligheder for at opnå en urimelig fordel i en runde eller kamp, som ikke var intenderet fra spiludvikleren. F.eks ved at bruge våben fra et område, hvor fjenden ikke har mulighed for at komme til, men hvor spilleren kan ramme modstanderen.
  • Badmin: Badmin er et ord i forlængelse af ’admin’, og refererer til, når en spiller eller hold ikke synes, at admin lever op til sin rolle som admin. Det kan f.eks være, at han/hun banner spillere fra en servere, fordi han synes de er for dygtige, eller ikke handler, når spillere overskrider serverens
  • Meta: Meta er et udtryk for, når nogen vælger at gøre noget i en særlig sammenhæng, som bliver adaptet af majoriteten og pludselig bliver noget alle gør. Eksempelvis blev Ninja-defuse og one-way-smokes til metaer.

SPILSPECIFIKKE UDTRYK (CS:GO): 

  • Ace: Når én spiller formår at dræbe hele modstanderens hold.
  • Double kill: Når en spiller dræber to modstandere i runden.
  • Triple kill: Når en spiller dræber tre modstandere i runden.
  • Quad kill: Når en spiller dræber fire modstandere i runden.
  • Eco-runde: Når det ene hold beslutter at nøjes med pistoler i runden for at spare på deres økonomi til den følgende runde.
  • Anti eco-runde: For det hold, hvor modstanderen er på eco, vil runden blive opfattet som anti eco for det modsatte hold, eftersom man skal kæmpe med rifler i mod pistoler.
  • Gun round: Gun round refererer til den første runde, hvor alle har 800$ og én pistol, som uanset købet vil betyde, at første runde bliver afviklet med pistoler.
  • Force-buy: Er et køb af bedst mulige våben, som økonomien tillader, trods købet ved have været ideelt ved at vente til næste runde. Årsagen skyldes, hvis man f.eks spiller om sidste runde, eller vurderer modstanderens økonomi til også at være så svag, at det kan svare sig.
  • Entry frag: Entry frag er også omtalt åbningsfrag, som er det frag, der skal til for enten terrorister kan skabe en åbning til bombsite, eller f.eks for CT’erne i en aggressiv spillestil.
  • Exit frag: Forstås ved en runde, hvor man er i undertal, vælger at spare sine våben, men på en måde, hvor man stadig forsøger at dræbe modstanderen, når de roterer væk fra bomben, der er ved at springe. Man vurderer altså runden til at være tabt, og forsøger i stedet at ødelægge modstanderens økonomi. 
  • Bursting: Bursting refererer til at skyde med sin fuldautomatiske riffel i små salver af 2-3 skud af gangen.
  • Tapping: Tapping refererer til at skyde med sit fuldautomatiske våben med et skud af gangen med mellemrum for maksimal præcision.
  • Spray: Når våbnets aftrækker holdes i bund, så siges det at du sprayer.
  • Rush: Når et hold vælger at skynde sig et bestemt hen på mappet, f.eks som terrorister at skynde sig ind på et bombsite, siges det at du rusher. 
  • ADAD: A-knappen på dit tastatur rykker din model til venstre, og modsat til højre ved brug af D-knappen. ADAD er et fænomen, hvor du hurtigt skyder imellem ryk til hver side for at vanskeliggøre det for din modstander at ramme dig.
  •  ADS: Forkortelse for ’aim down sight’, som refererer til, når spillere sigter med våben, såsom f.eks en AUG eller Krieg 552.
  • Camp: Camping er et udtryk for at sidde helt stille på den samme position af forskellige formål, f.eks for mapkontrol eller ved bait
  • Bait: Bait kan både ske ved, at terrorister insinuerer, at de hurtigt er på vej ind på et site, i håb om at counter-terroristerne spilder deres granater, for til gengæld at mangle dem, når terroristerne rent faktisk er på vej ind på et site senere i runden. Det kan samtidig betyde, at en Counter-terrorist bevidst giver sig til kende for terroristen, for at lokke modstanderen til at træde frem og blive skudt af en holdkammerat fra en anden vinkel, den pågældende ikke havde regnet med.
  • Caller: Er den spiller på holdet, der har ansvar for at kalde strategier og handlinger undervejs i runden, hvad enten det er i de indledende sekunder af runden eller midtvejs.
  • Callouts: Callouts er de kald, som en caller giver undervejs i kampen og rummer de taktiske kald, som en caller må gøre undervejs.
  • Support: En spiller, der skal agere support, er ham, der ikke er først er direkte kontakt med fjenden, men rettere er ham, der sætter sine medspillere op til kills ved f.eks at være ham, der prioriterer granater over andet eller ved at være ham, der baiter
  • Entryfragger: Entryfraggeren er ham, der skal lede efter entryfragget, altså en åbning til at komme i overtal i mod modstanderen.
  • Crossfire: Et udtryk for, når holdspillere stiller sig i kryds med hinanden, hvor modstanderen ikke kan duellere én holdspiller, uden at duellere begge, og derfor er et strategisk stærkt træk.
  • Dink: Lyden, der optræder, når du rammer en modstander i hovedet, uden nødvendigvis at dræbe ham.
  • Frag: Slang for et drab.
  • Headshot: Et udtryk for, når du skyder en modstander i hovedet.
  • Jumpshot: Et udtryk for, når du dræber en modstander, imens du hopper.
  • Fragsteal: Når din medspiller skader en modstander næsten 100 hit points, men at du giver den sidste skade og derved opnår fragget
  • HP / Hit points: Hver spiller har 100 hit points, når de har ’fuldt liv’ ved start. Det er dem, der refereres til, når det siges, at ’han blev skadet 50 hit points’, eller ’han har 50 hp’.
  • Lit: Et udtryk for, at den eller de modstandere, der er ramt, har meget lav hp.
  • Molly: Forkortelse for en Molotov cocktail.
  • Ninja-defuse: Fænomen, hvor en Counter-terrorist uhindret formår at gemme sig og defuse bomben, uden at blive konfronteret af terrorister.
  • No-scope: Refererer til, når en modstander skydes at et våben, såsom f.eks AWP, men uden at scope ind, som derfor er yderst upræcis og lidt af en præstation af formå.
  • One-way-smoke: Brug af smokegranater, så de dækker områder, hvor du for fjenden er usynligt, mens du selv kan se fjende fra modsat retning.
  • Peek: Hurtigt ADAD om et hjørne for at tjekke, om der er modstandere i nærheden
  • Pop-flash: Flashbangs sprænger på et bestemt tidspunkt, efter de er kastet. Ved nøje at kaste på bestemte afstande, kan man få dem til at sprænge på steder, hvor modstanderen ingen mulighed har for a undvige. De så at sige ’popper’ så snart de er i fjendens synsfelt
  • Recoil: Udtryk for, hvor kuglerne lander henne fra et våben, ift. hvor sigtekornet er placeret.
  • Rotation: Rotationen fra enten terrorister eller counter-terrorister rundt på mappet, f.eks imellem to sites.
  • Save: Når det besluttes at spare våbnene fra runden ved ikke at konfrontere fjenden, fordi man har lav økonomi og / eller vurderer det meget usandsynligt at vinde runden på det tidspunkt. 

SPILSPECIFIKKE UDTRYK (LoL):

  • Champion: Er den karakterer, du påtager i indledning af kampen.
  • Nexus: Et holds base, hvorfra man spawner.
  • Champion pool: Indkredser de forskellige typer champions, som en spiller typisk vælger at bruge.
  • Champion select: I de indledende sekunder før kampen, hvor ens champion, som man ønsker at kæmpe med, skal vælges.
  • Ability: Refererer til de 4 specifikke evner, som hver champion unikt råder over.
  • Carry: En champion, der typisk trækker det største læs, når det gælder om at dele skade ud og generelt være en dominerende faktor for at vinde kampen.
  • AD carry: En ranged champion, der primær sørger for at dele skade ud ved autoattacks
  • AP carry: Er en champion, der primært deler en masse skade ud igennem magisk skade. 
  • Autoattack: En evne som alle karakterer, monstre og tårne har, og som gør at de automatisk vil angribe deres modstander. Kan både ske meleed eller ranged.
  • Baron Nashor: Er typisk opgaven sent i runden, hvor holdet, der dræber ’Baron’ eller ’Nash’, som den også refereres som, modtager et statbuff i f.eks guld og evne + ”Hand of Baron”, som er et buff i f.eks skadeuddeling, der varer i 3 minutter for holdet. Baron/Nash spawner i topdelen af floden, og respawner efter 7 minutter, når den er dræbt.
  • Base/Spawn: Det sted, hvor hvert hold starter med deres karakter. I spillet ses det ved at være ved en brønd centralt i basen. 
  • Cast: kast af magi, hvor cast refererer til kastet.
  • Cooldown: Hver gang en champion ønsker at kaste en magi (cast a spell), vil der være en tidskvote, hvor man skal vente før magien kan kastes igen.
  • Critical strike: En skade, der kan opstå tilfældigt i kampen, hvor der uddeles dobbelt så meget skade ved et angreb. Chancen agøres af graden af ’Crit chance’, som er en egenskab hver champion har.
  • Levels: Hver champion kan stige i grader igennem kampen, og sker i kraft af den experience, der tilegnes. Samtidig med at en champion stiger i levels, på samme vis vil ens stats forbedres
  • Stats: Stats er de egenskaber, som hver champion rummer og som forbedres igennem kampen i kraft af den experience du tilegner dig og stiger levels
  • Experience: Er så at sige den erfaring, som du opnår for drab på tårne, minions og champions, der øger graden af guld du modtager og forbedrer dine stats
  • Respawn: At spawne igen, efter at være blevet dræbt i kamp.
  • Dragon: Dragen er i lighed med Baron/Nash, mens denne drage spawner væsentligt tidligere, og også i den nedre halvdel af floden. Nu flere gange det lykkedes et hold at dræbe dragen, des bedre buffs, mens 5 dragekills svarer nogenlunde til samme statbuff, som hvis man bliver Baron Nashor. Dette buff refereres også til som ’Aspect og the Dragon’.
  • Macro-game: Henviser til et holds taktiske forståen af et spil. Dette kan både være, hvordan de bevæger sig rundt på mappet, angriber opgaver eller tager særlige fokusområder. Dygtige hold, der klarer sig godt i kampen, siges at have et stærkt macro-game.
  • Lane: På det sted, der kæmpes, er der tre ruter (lanes), som er defineret top, mid og bottom lane. Det er disse ruter, der bruges strategisk til at overrumple fjenden med.
  • Duo Lane: Typisk en AD carry + supportspiller, der bliver i samme lane for at dele experience sammen og forøge chancerne for at stige levels.
  • Minions: Monstre, som dannes i hvert holds Nexus, som følger hver deres lane og angriber alt på deres vej, om det er tårne, champions eller andre minions.
  • Farm: Når du bevidst forsøger at dele den allersidste skade på en minion for at tage den experience, der medfølger. Er også refereret til som killsteal, altså at stjæle en andens kill, idet du samtidig fratager experience fra andre.
  • Inhibitor: På hvert lane, har hvert hold 1 inhibitor, der står i det inderste tårn. Ødelægges denne, vil der blive spawnet super minions, som er ekstra kraftfulde minions. En inhibitor bliver respawnet efter 5 minutter, og der skal minimum være en inhibitor ødelagt, før holdet kan angribe Nexus
  • Tower: Et tårn, som begge hold har på hvert lane, som skyder og deler skade til fjenden.
  • Vision: kan direkte oversætte til ’overblik’, og handler om, hvor stor en indsigt et hold har i, hvad de har overblik over på mappet, f.eks. towers, minions og champions. Vision er en vigtig egenskab for at planlægge sin strategi for kampen.
  • Gank: Er slang for, når du uforventet dukker op i et lane som et slags overraskelsesmoment til modstanderen.
  • Fog of war: Hvert holds usynlige område af mappet, som man ikke har overblik over.
  • Jungler: En Jungler er ham, der farmer early round, især er glad for ganks, og typisk spiller en champion, der er rig på magi.
  • Kite: Kite er et udtryk for, når man konsekvent forsøger at uddele skade til en fjendtlig modstander, på samme tid med man forsøger at bevæge sig ud af området for at modstanderen kan angribe dig.
  • Ranged: Er et udtryk, der refererer til at angribe på afstand, f.eks igennem kast a magi.
  • Melee: Er et udtryk, der refererer til at angribe close up på modstanderens champion.
  • Midlaner: Den helt, der spiller på den miderste sti af mappet
  • Passiv: Enten en evne, som ikke behøver at blive aktiveret af en helt for at blive brugt, eller refererer til en passiv spillestil.
  • Siege: Betyder, når der aktivt forsøges at destruere et tårn over en længere periode, selv når fjenden forsøger at forsvare målet.
  • Slow: En evne, der sløver modstanderen kortvarigt.
  • Solo lane: Når en helt forsøger at overtage en sti/lane alene for at opnå mest muligt experience
  • Support: Er en helt med lav guld indtægt, der bruger alt sit udstyr til at tilknytte holdet, rettere end at kæmpe direkte i mod modstanderen.
  • Wave: Også refereret til en ’bølge’, og er den bølge af minions, der spawner tæt på hinanden ved en bestemt tid.
  • Catch: Et udtryk, der forklarer, når man har udvalgt sig en bestemt modstander, man ønsker at dræbe.
  • Countergank: Når en spiller er trådt frem på en sti for et gank, træder en ny modstander ind på samme sti for at counterganke.
  • Counterjungle: Når der tages neutrale minions og gemmer disse for modstanderen, så de i lavere grad har mulighed for at stige i experience
  • Dragon dance/posture: Et udtryk, der forklarer når en helt tager specifikke strategiske positioner ift. at slå dragen ihjel
  • Flank: Forstås ved at en del af dine allierede tager position fra modsat side af, hvor øvrige allierede kæmper med modstanderen for at låse dem og skabe en fordelagtig situation.
  • Flex pick: Et valg af helt, der kan spille på flere positioner end andre helte. Med andre ord et mere dynamisk heltevalg.
  • Snowball: Er meget lig sneboldseffekten, hvor man forsøger at tage en masse små fordele, der samlet skaber et større lead over modstanderen.
  • Splitpush: Når flere helte skubber af flere stier/lanes på samme tid.
  • Waveclear: Når man dræber et større antal minions over en kort tidsperiode på én gang.
  • Zonecontrol: Evnen til at kontrollere modstanderens bevægelser igennem et bestemt område.

SPILSPECIFIKKE UDTRYK (Dota2):

  • AOE: Forkortelse for ”Area of Effect”, og forklarer hvilke evner, der rammer et større område en bare én modstander.
  • Agi: Forkortelse af ”Agility”, og peger på en helts evne til at øge beskyttelse, angrebshastighed eller skade, der kan uddeles.
  • Aggro: Er en definition af ens spillestil, som kan siges at være aggressiv.
  • AP: Dit valg af helt i spillet
  • Attributes: Definerer egenskaber bag hver helt
  • B or back: Henviser til, om der skal skubbes frem eller bakkes i henhold til modstander og dit fountain
  • Babysitting: Et udtryk, der bruges omkring spil med et højere niveau, hvor en helt dedikeret spiller for at afvise fjenden i angreb, som muliggør det for hans allierede at farme. Derfor får en helt, der babysitter, sjældent selv noget selvstændigt ud af kæmpen, men hjælper sine allierede.
  • Bash: Betyder at kortvarigt sløve en modstander.
  • Blink: En evne til at teleportere over korte distancer.
  • Burn: Henviser til de helte, der har evner, der hurtigt brænder ens mana af. 
  • Buyback: Når du dør, kan du bruge penge til at respawne med det samme i stedet for at vente.
  • Bot: Den person, der skal kæmpe på den nederste sti af mappet
  • Care: Et udtryk, der bruges til at forklare, at man skal være ekstra varsom i en eller anden sammenhæng.
  • Carry: Forklarer, når en helt dræber majoriteten af modstanderne og derfor ’bærer’ sine allierede.
  • Cd: En forkortelse af ”cooldown”, som henviser til, når den tid, man skal vente på at en evne igen kan bruges.
  • CK: Forkortelse af ”creep kills”, som henviser til antallet af dræbte minions
  • CD: Forkortelse af ”Creep Denies”, og henviser til antallet af mislykkede dræbte minions
  • Crit: Forkortelse af ”critical strike”, og henviser til chancen for at gøre ekstra skade i ét angreb.
  • CS: Forkortelse af ”Creep Stats”, og udgører CK + CD
  • dd: Forkortelse af ”Double Damage”, altså når der tildeles dobbelt skade ved ét angreb.
  • Disable: Magier eller våben, der gør modstanderen hjælpeløs i en kort periode. F.eks i forholde til at løbe, angribe, kaste magier el.
  • Delta Split: Når man bevidst spreder alle helte ud på alle 3 stier for at undgå fjenden kan udnytte AOE
  • Dieback: Udtryk for når en spiller dør, benytter buyback, og dør med det samme igen.
  • DMG: Forkortelse af ”Damage”, altså påført skade på en modstander eller flere modstandere.
  • Def or fend: Forkortelse for, om der skal angribes eller forsvares. 
  • Dot: Forkortelse af ”Damage over Time”, som refererer til den påførte skade på en modstander over tid.
  • Dps: Forkortelse af ”Damage per second”, og refererer til hvor meget skade, der kan påføres pr. sekund, og forklarer noget om, hvor effektivt angrebene er.
  • Durable: En helt, hvis evner holder længere, når der kæmpes nær allierede.
  • Feed/Feeder: Slang for, hvis man nemt dør til modstanderen, og generelt ikke er særlig dygtig og derfor gør det nemmere for fjenden at opnå en fordel.
  • Farm: Refererer til bevidst at forsøge at dræbe mange creeps for hurtigt at opnå meget guld og experience
  • Flash Farm: Samme definition som ved Farming, men hvor der blot bruges særlige evner til at cleare store grupper af creeps
  • Focus: Forklares ved, at hvis alle eller majoriteten af allierede skal sætte sit fokus på en bestemt modstander.
  • Hot: Forkortelse for ”Heal over time”, og forklarer evnen til at regenerere liv over tid.
  • Hero: Definition af den helt du spiller.
  • Hp: Forkortelse for ”Hit points”, og forklarer hvor meget liv din helthar.
  • Inhouse: Et udtryk for, når flere spiller joiner en server samtidig – altså at de må formodes at sidde sammen.
  • Initiator: En helt, der er dygtig til at indlede kampe med flere allierede involveret på én gang.
  • Int: Forkortelse for ”Intelligence”, som er én af de 3 egenskaber. 
  • Juke: Slang for at bevæge sig i zik-zak for at gøre det sværre for fjenden at afgøre, i hvilken retning du er på vej af. Er i sær fordelagtigt, hvis der benyttes evner med AOE.
  • Kill-steal: Forklarer, når en spiller så at sige stjæler et frag fra en medspiller, som din medspiller allerede så godt som havde dræbt, mens du giver den endegyldige skade. Hertil vil det føles som at få stjålet experience.
  • Lane: Et udtryk for de tre stier, der er med til at udgøre mappet. 
  • Late game: Forklaringen af, når et spil er i den endelige og døende fase af en kamp. 
  • Lvl: Forkortelse af ”Level”, og forklarer din helts rang. 
  • Mana drain: Et udtryk for, når du stjæler en modstanders mana
  • Melee: Forklares ved tæt nærkamp.
  • mid: Er den helt, der skal spille stien i midten under kampen. 
  • Miss or mia: Er et udtryk til at forklare, hvis en modstanderhelt, der normalt optræder på en sti, ikke længere er til stede. Normalvis for at regne modstanderens træk ud.
  • MS: Forkortelse for ”Movement Speed”, altså den hastighed du kan bevæge dig med.
  • Mana: Den sum af energi, du har til at kaste evner og magier. 
  • Mp: Forkortelse for ”Mana Points”, altså den totale sum af mana. 
  • Neutrals: Er neutrale creeps, der kan findes i junglen.
  • Nuke: Henviser til en hvilken som helst helts evne, der kun har til formål at uddele skade.
  • Pub/pubbie: Skældsord, der bruges i mod modstandere til at forklare, at de kun spiller på offentlige servere, hvor ens kvalifikationer er ligegyldige. En anderledes måde at kalde en ringe til spillet.
  • Ranged: Når det kæmpes på afstand, typisk ved brug af evner. 
  • Regen: Forkortelse af regenerering, og altså ens evne til at genskaffe health points.
  • RNG: Forkortelse af ”Random Number Generator”, og bruges i flæng omkring, når din f.eks din død skete helt tilfældigt.
  • Rune: Peger på de to runer, der spawner i floden ca. hvert andet minut, og kan give en helt ekstra egenskaber, f.eks via en rune med ”double damage”, ”regeneration” el. 
  • Silence: At forhindre en modstanderhelt i at kaste magier, siges også ved ”to silence an opponent”. 
  • Scan: En egenskab, der kan hjælpe med at afgøre, om fjender er i et særlig område.
  • Spam: Når du spammer dine evner for at bruge dem, så snart de er til rådighed igen efter cooldown
  • Tank: En holdbar helt, der yder bedre modstand i kampe med allierede tæt forbundet. Tanks skader mindre, men kan absorbere mere skade.
  • Top: Henviser til den helt, der skal spille stien i toppen af mappet.
  • Tower hugging: Når man forsøger at forblive under radaren og derved undgå beskydning fra fjendtlige tårne.
  • Ult/Ulti: Forkortelse af ”Ultimate”, og er den sidste egenskab en helt har, og er unik til den valgte helt. 

SPILSPECIFIKKE UDTRYK (Heartstone):

  • Aggro: Forkortelse for aggression, og forklarer når en spiller forsøger at gøre så meget modstand, som overhovedet muligt, over kort tid.
  • AOE: Forkortelse for ”Area of Effect”, og forklarer hvilke evner, der rammer et større område en bare én modstander.
  • Bomb: Også omtalt ’bomben’, og er særlige kort, der i en særlig sammenhæng er så kraftfulde, at de kan ende kampen, hvis de tages i brug.
  • Bounce: Kort, der returnerer kreaturer til spillerens ejer.
  • Board clear: Henviser til effekten af, hvis man formår at cleare hele bordet for modstanderens minions
  • Burnt: Samme princip, som når de i Poker tager et kort af bunken, før der deles, så vil man i Heartstone kunne trække et kort, hvor et af de 10, man allerede har på hånden, sådan at man konsekvent har 10 kort. Derved bliver et kort burnt/brændt.
  • Character: Referer til den karakter, du spiller, som både omfatter dig som særlig helt og dine minions.
  • Combo: Forklarer, hvis man har flere spillekortsvarianter, der i forlængelse af hinanden er særligt kraftfuld. Heraf skabes en særlig combo. 
  • Coining: Refererer til ham, der ikke får lov at starte spillet og i stedet bliver ydet et ekstra kort.
  • Construct: Refererer til evnen i at sammentømre 10 kort, som du ejer, der i forlængelse af hinanden ses fordelagtigt.
  • Control: Definerer de typer spillere, der opbygger deres deck ved at spille defensivt i den indledende fase og derfor fastholde kontrol, hvorefter fjendes sættes ud af spil i den afgørende del af kampen
  • Counter: Når der bruges et kort til at forhindre effekten af en modstanders kort. Fungerer pt. kun til en Mage’s Counterspell Secret Card.
  • Deck: De 10 valgte kort, der udgører dit deck.
  • Cycle: Når du trykker et kort for at se, at det gamle kort bliver erstattet med det tilsvarende samme kort.
  • Direct Damage: De kort, der kan gøre direkte skade på modstanderen og ikke kun minions
  • Drop: Forklarer antallet af minions, som kan blive dræbt ved et træk, f.eks et 2-drop betyder, at det kan droppe to af modstanderens minions.
  • Face tank: Når du aktivt forsøger at dele skade ud til modstanderens minions, i stedet for at blot at trade imellem minions
  • Hero: Den helt, som du har valgt at spille spillet med, som er unik på nogle evner, mens andre også er trivielle.
  • Ladder: Refererer til den ’stige’, du så at sige kravler opad i ranks, når du spiller spillet kompetitivt.
  • Mana-curve: Skal forklare, hvorvidt ens deck formår at udnytte ens mana krystaller maksimalt hver runde for at få det optimale ud af hvert kort. Er det tilfældet, taler man om en høj mana kurve/mana-curve og vice versa med en lav manakurve/mana-curve.
  • Meta: Forklarer, hvad majoriteten favoriserer at gøre i en bestemt sammenhæng, og som er en rutine, der er skabt af vidensdeling.
  • MMR: Forkortelse af ”match making rating” og forklarer den skjulte kompetitive rating, som man af spillet har fået for at blive parret med ligestillede modstandere.
  • Minion: referer til de karakterer, som ikke er helten selv, men som helten kan spille på brættet.
  • Mill: Ved at forsøge at få din modstander til at burne kort fra hans deck, forsøger du på Mill/Milling.
  • Mulligan: Forklarer, når man udskifter kort i ens deck i den indledende del af runden.
  •  Netdeck: Når du forsøger at tage tredjepartssider (som f.eks den her) til at få viden til at etablere dit deck, i stedet for at forsøge af egen drift. 
  • OTK: Forkortelse af ”One Turn Kill”, som betyder når man benytter decks, der kan uddele så meget skade direkte i mod modstanderen, at det kan ende med at dræbe pågældende over én eller få forsøg.
  • RNG: Forkortelse af ”Random Number Generator”, og bruges i flæng omkring, når din f.eks din død skete helt tilfældigt.
  • Standard: Er ét ud af to formater, du kan spille, hvor det andet er ”Wild”, mens fælles for disse er, at det kun er et udsnit af kort til dit deck, som kan spilles i formatet.
  • Synergi: Når dit valg af kort i træk styrker graden af skade mere på modstanderen, end hvad hver kort individuelt kunne have gjort. Der opstår derfor en synergi.
  • Token: Er korttyper, der er dannet ud fra andre kort og som ikke er direkte samlebar.
  • Top deck/Top decking: Når du trækker et kort fra toppen af dit deck, der hjælper dig perfekt i lige præcis den situation, du står i. Er ofte brugt som undskyldning, når andre taber, fordi det som oftest sker, når nogen trækker et kort, hvor kun dét kort kunne ende med at vinde i stedet for at tabe.
  • Value: Er et udtryk, der bruges, når ét af dine kort tager flere af modstanderens minions med i faldet. Deraf skaber kortet value/værdi for dit spil.
  • Wild: Er et af de to spilformater, se evt standard.
  • Zoo: Referer til de decks, der dannes med lavest mulige omkostninger, men som alligevel søger at dræbe modstanderen så hurtigt som muligt. 

SPILSPECIFIKKE UDTRYK (Starcraft 2):

  • A-move: Forkortelse for ”attack move”, altså et ryk for at angribe modstanderen.
  • AA: Forkortelse for ”Anti-Air”, altså jord-til-luft enheder.
  • All-in: Et ryk fra en spillers side, hvor man engagerer alt den skydekraft, man har, på én gang i mod modstanderen. Typisk et ryk, der foretages, når man er strategisk overlegen eller ingen andre muligheder har.
  • AoE: Forkortelse for ”Area of Effect”, og forklarer hvilke evner, der rammer et større område en bare én modstander.
  • APM: Forkortelse af ”Action per minute”, altså hvor mange clicks og knapper trykket i kombination med hinanden, der foretages per minut og er med til at forklare graden af en spillers handlinger.
  • AUR: Forkortelse af ”Average unspent resources”, altså et gennemsnit af det ubrugte resurser, som i spillet udgøres af gas og mineraler.
  • Backstab: Når der afventes på at fjenden forlader sin base for at angribe i ryggen på ham, så han er nødsaget til at skulle kæmpe.
  • Ball: Et udtryk for, når man samler en hær, der går tæt samlet – de udgører derfor en ’bold’.
  • BM: Forkortelse for ’Bad manner’, som bruges til at påpege, når en modstander opfører sig med dårlige manerer.
  • BO: Forkortelse af ’Build Order’, som forklarer den rækkefølge, man bygger i for at følge en særlig strategi.
  • Boa constructor: Når en modstander konsekvent bliver ved med at lægge pres på den anden modstander på flere forskellige områder af mappet
  • BoX: Forkortelse af ”best of X”, som forklarer antallet af maps, der skal spilles, før en vinder af kampen er fundet.
  • Bombing: Når man styrer enheder i retning af modstanderen for at afslappet og uovervejet dele skade ud og fjerne fokus fra andre områder.
  • Build order win / Build order loss: Definitionen af, hvilken strategi, der er bygget efter og som har vundet eller tabt kampen for spilleren.
  • CG: forkortelse af ”Custom Game”, og er kampe, der spilles uden at påvirke ens rank
  • Choke: Når du møder din modstander på et snævert område, hvor der typisk kun kan angribes fra én retning.
  • Death ball: I forlængelse af Ball, er dette en Ball, der er så kraftig, at den kan slå fjenden ud blot ved denne indsats.
  • Drop: Når man lader sine enheder warpes ind i fjendens base.
  • Elevator: Når man lader sine enheder warpes fra et område til et andet.
  • Expo: Når man bygger et nexus i nærheden af et område med flere resurser og derfor udvider sin base til øvrige områder.
  • EAPM: Forkortelse for ”Effective Actions Per Minute”, og minder om APM, mens der her er tale om det antal clicks, der ikke er gentagelser af hinanden.
  • FF: Forkortelse af ”Force field”, som betyder at forstærke sin base eller område. Kan også betyde ”forfeit”, altså at give op.
  •  FE: Forkortelse af ”Fast Expansion”, som betyder at man hurtigt forsøger at udvide sin base med en ny for at opnå strategiske fordele. 
  • FFE: Forkortelse af ”Forge Fast Expansion”, er i forlængelse af FE en handling, hvor udvidelsen er rigtig nem at forsvare.
  • Float: Når man har en høj grad af mineraler og gas i ’banken’. Du kan altså nemt bygge enheder og udvide basen, hvis du har høj float.
  • Fog of war: Defineret under LoL
  • GM: Forkortelse af ”Grand Master”, som er den højest muligt opnåelige rank i spillet set med kompetitive briller.
  • Gosu: Slang for, når man foretager sig en strategisk handling, der er gennemført genial i forhold til situationen.
  • Greedy: En spiller, der tager en virkelig stor risiko i en handling i håb om at blive stillet suverænt økonomisk efterfølgende.
  • GTS: Forkortelse af ”Game Time Seconds”, som forklarer varigheden af det spil, du er i gang med, sammenlignet med virkelighedens tid.
  • Harass: Definitionen af, når du aktivt bruger en mindre hær med høj mobilitet til at tilføre skade på en modstander, som ikke er af høj grad, men som skal have funktionen til at gøre fjenden konfus i sine handlinger.
  • Hasu: Definitionen af, når den strategiske beslutning kun var middelmådig eller ikke særlig god i relation til situationen.
  • Imba: En påstand om at en enhed, strategi eller race har alt for meget kraft, sammenlignet med hvad alternativet kan tilbyde og derfor skaber en unfair kamp.
  • Kiting: Når man udnytter at ens enhed har længere range end modstanderen, og derfor kan uddele skade, trække sig og gentage, uden selv at tage skade.
  •  Macro: Håndteringen af at bygge baser, enheder mv. 
  • Maynarding: Handlingen er opkaldt efter en spiller, og betyder når man flytter arbejdere fra et sted til en ny base for at skabe indtægt fra den nye base.
  • Micro: Håndteringen af den enkelte enhed i et strategisk træk.
  • Nat: Den naturlige udvikling af ens base, dvs. Den udvidelse, der ligger tættest på din hovedbase.
  • Ninja expansion: Når du udvider din base til et uventet sted for at mine, hvor det ikke forventes at modstanderen vil scoute efter dig.
  • OP: Når en race, enhed eller strategi synes at være alt for kraftfuld, i forhold til hvad modstanderen kan gøre af modtræk.
  • Opening: Beslutningen af de første par bygninger, der vælges at bygges.
  • Peon: En arbejder, der ikke er betinget af, hvilken race den er fra.
  • Queuing: Handlingen i at fortælle en enhed, hvad den næste træk skal være, eller hvad en bygning skal skabe efter det, den allerede er i færd med.
  • Race: Spillet er opgjort af 3 racer, Terran, Zerg og Protoss, som hver har deres særlige egenskaber og evner.
  • Reverse All Kill: Når en modstanderen kun mangler at dræbe én modstander, og at denne modstander hidtil ingen har dræbt, men ender med at vinde kampen ved at slå alle de øvrige modstandere.
  • Run-by: Når man bruger en enhed til blot at stryge forbi modstanderens base til at lure, hvad der er lagt fokus på ift. bygninger, enheder mv. For at afdække modstanderens strategi for spillet.
  • Snipe: Evnen til at dræbe et mål med høj prioritet, før det når at flygte/blive forsvaret.
  • Spooning: Når en fjende dræbes langsomt over en længere periode, fordi det vil føles som at blive dræbt med en ske ifølge udtrykket.
  • Tank: En enhed, der tåler meget skade og derfor anvendes i front til at tage den meste skade og aflede fokus, imens bagtropperne følger lige efter.
  • Tech: Refererer til, hvor meget struktur, der er behov for, før man kan låse op for en særlig enhed.
  • Tilt: Når en spiller fuldstændig er emotionelt påvirket af en handling, anden kamp el., der gør at han/hun ikke foretager rationelle beslutninger.
  • Timing attack: Et angreb, der tager sted i en bestemt tidsvindue.
  • Timing window: En tidsperiode, hvor det vil have større effekt at angribe modstanderen, end til hvis man ventede til udenfor dette timing window.
  • Vision advantage: Nogle enheder kan skue længere end andre, og giver en fordel rent synsmæssigt.
  • Whiffing: Et angreb, der ikke rigtig gør nogen skade på modstanderen.
  • Worker Stack: Når man koncentrerer mere end 1 arbejder til et nyt område.
  • Wo: Forkortelse for ”walkover”, som betyder at man vandt kampen uden egentlig kamp, f.eks hvis modstanderen har måtte aflyse og give op (FF) 
  • Zerg: En spiller, der ynder at lave en masse små enheder.

SPILSPECIFIKKE UDTRYK (World of Tanks): 

  • Alpha: Graden af skade din kanon uddeler i ét skud.
  • AP: Forkortelse af ”Armor Piercing Rounds”, der er en skudvariant, som penetrerer særlig godt.
  • APCR: Forkortelse af ”Armor Piercing, Composite, Rigid, Rounds”, der er en skudvariant, der er endnu bedre til at penetrere modstanderes tanks.
  • Ammo racking: Når du uddeler skade eller helt destruerer modstanderen ammunitionshylde.
  • Armor skirts: Yderligere beskyttelsesplader, der giver din tank ekstra beskyttelse imod fjendtlige kampvogne. Er typisk placeret på siden over hjulsættene.
  • Autoloader: En mekanisme, der tillader tanks at skyde flere skud i træk uden at skulle holde en lang pause for at genlade.
  • Bounce: Refererer til et skud, der rikochetter væk fra tanken som følge af et mislykket skud. 
  • Brawling: Er udtryk for, når du er i direkte kamp i mod modstanderen ved tæt eller middel afstand til målet.
  • Buff: Når egenskaber på en Tank forbedres, f.eks en tanks ammunitionskapacitet eller skade.
  • Caliber: Henviser til diameteren på skallen af hvert tankskud.
  • Camo: Forkortelse af camouflage og er det visuelle udtryk du kan præge din Tank med.
  • Camping: Når en spiller tager en stationær position for at afvente fjenden over et stykke tid.
  • Cap: Forkortelse af capture point, som er det flag, man skal overtage fra fjenden.
  • Carry: Er slang for, når én tank dræber det meste eller alle fjenderne uden den store hjælp fra sine allierede.
  • Critical hit. Er et skud, der skader modstanderens tank eller føreren i en sådan grad, at de er tæt på at ’dø’.
  • Derp gun: Er en kampvognsvariant, der uddeler stor skade, er upræcis og affyrer høj eksplosive runder. Varianten har fået sit navn af at kunne bruges af alle og enhver uden at kræve særlig ekspertise.
  • DPM: Forkortelse af ”Damage Per Minute”, og forklarer en spillers evne til at uddele skade pr. minut ved uafbrudt skudkamp.
  • Facehugging: Et udtryk for at ramponere modstanderen med din tank for at fremprovokere fjenden går i panik og måske eksponerer områder af sin tank, der er mere sårbar end andre. 
  • Flank: Når man forsøger på et overraskelsesmoment ved at angribe modstanderen fra siden eller bagfra. 
  • Finger of God: Højkaliber runder, der potentielt kan dræbe en fjende på et skud, eller som minimum gøre kritisk skade.
  • Gold: Guld kan tilkøbes i spillet, og giver dig nogle muligheder for at tilkøbe udvidelser af spillet.
  • Gold round: Runder, der er af guld og kan tilkøbes til spillet via dit guld. Give typisk nogle ekstra muligheder for ekstra penetration af anvendt runder el.
  • Grinding: Konsekvent spiller spil for at optage spilerfaring og forbedre ens tanks egenskaber. 
  • HE: Forkortelse af ”High explosive” runder, som er en skudvariant, der er eksplosive. 
  • HEAT: Forkortelse af ”High explosive Anti-Tank Rounds”, som ligeledes er højeksplosive runder, men som har langt bedre penetrationsevne.
  • HESH: Forkortelse for: ”High Explosive Squash Head” rounds, der også er en skudvariant, der er højeksplosiv, men som har højere spredning og skaber større skade i det nærliggende miljø.
  • HUD: Forkortelse af ”Heads up Display”, og er alle de synlige funktioner på din skærm.
  • Hull Down: En positionering af sin tank bag og omkring camouflage, således at kun kanonen er synlig.
  • Lemming train: Når samtlige tanks forlader et område, for at fokusere sig på en flanke
  • Lit: Et andet udtryk for at en modstander er spottet og ramt
  • Mantlet: Henviser til den bevægelige beskyttelse, der sidder rundt omkring kanonen. 
  • MM: Forkortelse af Matchmaking, som er den kompetitive form man spiller i mod modstanderen med.
  • Mod: Enten en forkortelse for moderator, eller for at moderere, altså customize sin tank.
  • Muzzle velocity: Definitionen af hastigheden af, hvor hurtigt skallen forlader kanonen på en tank. Er derfor også en forklaring af, hvor meget skallen dropper over en distance.
  • Peek-a-boo: Når du kører kort frem omkring et hjørne, skyder på din fjende og trækker dig med det samme i håb om at uddele skade uden at modtage noget.
  • Pen: Forkortelse af penetration ift. skallen, der er affyret.
  • Puppy kicker: En rigtig overpowered tank, som mange ynder at spille, fordi den er let at administrere, uddeler stor skade og typisk er skamfuldt at benytte ifølge mange.
  • Sniper: Når det lykkedes en spiller at dræbe en modstander over lang afstand, kaldes det en Sniper.
  • Stock: Kan forklares ved, når en tank er helt standard, og der endnu ikke er åbnet og benyttet for udvidelser af den.
  • Support: Beskriver rollen, hvor nogle tanks holder sig i baggrunden, og yder support, rettere end at være direkte i angreb med fjenden. 
  • Tomato: Slang for spillere, der er de værste iblandt de spillende spillere. Tomaten refererer til farven af deres statistik.
  • Tumor: Er det område på en tank, der er særlig sårbar over fra skud fra fjendens tanks.
  • Unicorn: Er den spiller, der ender på toppen af scoreboardet ved at dræbe flest modstandere.
  • Wallet warrior: Typen af spiller, der tilkøber alt i spillet for konsekvent at skabe sig en fordel over andre, ikke betalende spillere.

SPILSPECIFIKKE UDTRYK (Overwatch): 

  • Boop: Når du overrasker din fjende ved at angribe close-up.
  • Carry: Forstås ved, at du som ene spiller er den, der virkelig skal skyde mange eller løse et opgave ret alene, fordi dine allierede ikke er særlig dygtige. Du så at sige skal bære dem i kampen, heraf ‘carry’.
  • Card: De 4-5 spillere, der bliver vist i slutningen af kampen, som majoriteten synes har gjort det bedst i samme kamp.
  • CD: Forkortelse for ”Cooldown”, altså den tid der skal ventes på at en evne igen kan tages i brug. 
  • Chaser: Udtryk for hvis en spiller har jagtet en modstander igennem længere tid i spillet.
  • Conga line/trickling: Når en spiller ikke evner at reagere på at være blevet angrebet bagfra. 
  • Deathball: Når et hold spiller sammentømret og skaber synergi i ét samlet angreb. 
  • Deep strike: At snige sig igennem fjendens defensive linje, angribe dem bagfra og tvinge dem til at rette deres fokus mod pågældende.
  • DPS: Forkortelse for ”Damage Per Second”, og er et udtryk for, hvor meget skade der uddeles af en spiller per sekund, der siger noget om spillerens effektivitet igennem kampen.
  • E: Enhver helts særlige kraft, som kaldes E, fordi det er den knap på tastaturet som udløser den.
  • Elo Hell: Et udtryk for, når du føler dig fanget på en lav rank, fordi dem, du bliver parret op med i kampe, synes at trække dig ned.
  • Feed: Også forklaret under LoL
  • Frag: Kompetitivt udtryk for at udføre et drab på en modstander.
  • Gamesense: Evnen til at afgøre, hvad der taktisk og strategisk vil være smart at gøre i en situation, netop som man befinder sig i den aktuelle situation. Evnen ligger derfor i at kunne tænke hurtigt og klogt. 
  • Impact: Henviser til den indflydelse, den enkelte spiller har på kampen.
  • Impact frag: Henviser til et drab, der har stor indflydelse på resten af kampens forløb, hvis f.eks der dræbes en helt på modstanderholdet, som er den eneste med evnen til at heale.
  • Map out: Når en spiller skubbes ud af mappet, kaldes det ’Map Out’.
  • Meta: Når en særlig handling er særdeles fordelagtig at gøre, om som er noget, man er begyndt på, fordi det har indvundet popularitet iblandt communitiet.
  • Nope: Når en fjende dræbes lige inden han når at benytte sit ultimate
  • Pixie: Når en spiller bevidst vælger en hurtig karakter. Ikke med formålet i at dræbe modstanderen, men for at være svær at ramme, og derfor fjerne fokus fra andre af ens allierede.
  • Rank: definerer den klasse af færdighed, som man har, og er med til at forklare, hvor dygtig man er til det pågældende spil.
  • Shift: En karakters første særlige egenskab, der udløses på shift-knappen.
  • Smurf: En alternativ konto, hvor man ikke prioriterer at beholde en vis rank, men blot spiller for at trolle eller hygge sig.
  • Stack: Når et antal af flere personer grupperer sig og spiller samlet, kaldes det et stack.
  • Trash damage: Når der uddeles skade på modstandere, men skaden på disse ikke er af særlig betydning for situationen. 
  • Trickling: Når en serie af spiller løber ind i en flok modstandere 1 efter 1, og derfor igennem dårlig kordinering giver dem selv et dårligt udgangspunkt, da fjenden kan fokusere mange allierede i mod en modstander af gangen.
  • Trolle: Når man ikke forsøger at løse den opgave, som spillet kræver, og derfor laver fis for fisens skyld.
  • Ultimate: Den særlige egenskab som er unik til hver helt og kan bruges med en cooldown

SPILSPECIFIKKE UDTRYK (Heroes Of The Storm): 

  • Ability Chain: Når man bevidst bruger 2 eller flere evner i træk for at skabe synergi i ens angreb.
  • AoE: Forkortelse for ”Area of Effect”, og forklarer hvilke evner, der rammer et større område en bare én modstander.
  • Armor: Forklarer den evne en helt har til at afvise simple angreb.
  • Assassin: Er en helteklasse, hvis primære formål er at uddele skade på modstanderhelte. 
  • Backline: Den fysiske position, som er længst væk fra, hvor modstanderen spawner
  • Body blocking: Når en helt træder i forgrunden for at forhindre at en modstanders evne, der bliver benyttet, ikke rammer det mål, der egentlig var intenderet at ramme.
  • Bruiser: En uofficiel heltegruppe, som kan siges at være en subkategori til Assassins, idet de også er ret kraftfulde overfor modstanderhelte.
  • Bullying: Når en helt bevidst forsøger at genere en modstanderhelt ved at angribe, uden det rigtig bliver muligt for modstanderhelten af gengælde angrebet.
  • Choke point: Defineret under LoL
  • Cloak: En evne, som gør en helt transparent og en helt umulig at ramme i en rums tid.
  • Comitting: Når først du har indledt en kamp mod bestemte helte, og ikke har mulighed for at trække dig ud igen, kaldes det at comitte, altså at være forpligtet i ens handling.
  • Diving: Høj fokuseret præciseret på bestemte helte af strategiske årsager.
  • Frontline: Det tætteste sted en helt kan befinde sig, som er tættest på området, hvor modstanderen spawner
  • Spawn: Det sted på mappet, hvor du starter med din helt eller respawner fra.
  • Lane: Forklarer de tre stier, der forbinder mappet med din og fjendens base.
  • Laning: når du vælger at optage en bestemt sti med et særligt formål.
  • Learning Curve: Kurven det tager en spiller at gå fra at være nybegynder til en habil spiller. 
  • Map awareness: En givens spiller evne til at forudse udviklingen på et map, hvilke lanes modstanderen i sær vil benytte og deres generelle taktik. 
  • Minion: Væsener, der autospawner indenfor kort tid fra hver base, og har til formål at angribe modstander enten direkte, deres tårne eller base.
  • Overextending: Situationen, hvor en allieret bliver positioneret ude af stand til at få hjælp af supportspillere, fordi han comitter sig alt for meget for at gennemføre et drab i situationen.
  • Overhealing: effekten af, hvis en healer forsøger at heale mere, end hvad er nødvendigt for situationen og skaber fare ved at træde for meget i forgrunden.
  • Poke: En helts evne til at uddele skade på afstand, uden selv at tage skade fra modstanderen. 
  • Respawn: Det samme som at spawne, blot når det sker flere gange i træk.
  • Roaming: Når helte konsekvent rejser imellem forskellige stier for at se, om de kan isolere en modspiller fra dets allierede og derved opnå en lettere kamp 
  • Shoving: Når et hold forsøger at cleare en sti fra minions for at have overtaget i mod modstanderen.
  • Skirmish: Udtrykket for, når helte kortvarigt er i konflikt med fjenden, men at det ikke resulterer i nogen drab.
  • Soaking: Udtryk for, når helte bevidst forsøger at være i nærheden af minions for at søge extra experience og skabe en taktisk fordel i deres levels 
  • Tank: En enhed, der tåler meget skade og derfor anvendes i front til at tage den meste skade og aflede fokus, imens bagtropperne følger lige efter.
  • Trading: Når en spiller udgører skade på en modstander, forsøges denne at blive returneret for at vedholde ens vilkår. Det samme angår et drab. Modstanderholdet vil derfor forsøge at indlede et drab i den modsatte retning for at ”bytte” drab.
  • Waveclear: Defineret under LoL
  • Zoning: Defineret under LoL

Esport Betting udtryk

  • Asian Handicap: Asian Handicap er en oversættelse af en populær asiatisk væddemålsform kendt som Hang Chen. Asian handicap eliminerer mulighed for uafgjort og giver i stedet favoritten et handicap, så denne skal opnå flere point for spiller vinder oddset. På denne måde gør asian handicap odds mere lige.
  • Vinder: Kommer til udtryk på forsiden, og er det primære odds, der spilles på. Det handler ganske simpelt om, hvem man forventer vinder kampen, eller som det også i nogle tilfælde tilbydes, om kampen ender uafgjort. Som regel er der altid en afgørelse på kampe, og ender den uafgjort, f.eks 15-15, fortsættes den i overskud. At spille på et uafgjort resultat vil derfor være på de naturlige runder.
  • Vinder af map 1/2/3: Et af de kompetitive elementer i computerspil er, at kampe gerne afvikles over flere maps. Forståelsen af denne odds variant er derfor, hvilket specifikke map, du forventer et hold vil vinde eller tabe.
  • First blood: Er et væddemål på hvilket hold eller hvilken spiller der laver den første nedtagning af en modstander. Det er især udbudt til FPS spil som CS:GO.
  • Multikill (Quadra/Penta/Hexa kills): Multikill væddemål placeres på om et hold nedkæmper en række af deres modstandere i streg, max 10 sekunder efter hinanden op til nr. 4 (Quadra kill). Fra Quadra kill til Penta kill (5) må imidlertid gå op til 30 sekunder.
  • Race to kill: I Race to kills spilles på hvilke hold der først når til et bestemt antal af nedkæmpede fjender, ofte 4 eller 5. Bemærk at dette adskiller sig fra multikill, i og med at kills ikke behøver finde sted i en kontinuerlig rækkefølge.
  • Tower/Inhibitor: I LOL er det muligt at spille på de strategi bærende objekter i spillet. Du kan således sætte penge på hvilket hold der først ødelægger modstanderens tower (tårn) eller inhibitor (skjold der forhindrer modstanders super minions i at spawne).
  • Pistol round: En variant, der udelukkende udbydet i spillet: Counter-Strike, og er et bet på, hvilket af holde der vinder den ene eller anden pistolrunde. Runden er unik, idet alle er begrænset af en økonomi, der kun tilbyder pistoler og udstyr, og er derfor stærkt præget af strategien bag runden.