Smite

Smite

SMITE: KLARGØR DIT ESPORT BET VED AT FORSTÅ SPILLETS KONCEPT HER!

Smite er endnu et af disse MOBA-spil som genre, der placerer sig indenfor kategorien ’Esport betting’. En genre, som ellers er ret godt besat allerede med titler såsom League of Legends, Dota 2, HoN og HotS. De samme titler, som utvivlsomt har været med til at få Esport betting til at vokse i den grad vi ser det i dag. Men hvad kan Smite så, som de andre MOBA-titler ikke kan?

For først at forstå spillets baggrund, er der som nævnt tale om en multiplayer online battle arena-titel (MOBA), der er blevet produceret på Unreal Engine grafikmotoren, udviklet af Hi-Rez Studios og siden udgivet i marts, 2014. Selve spillet minder på kanter meget om tendensen, der ses i Dota2, League of Legends, og de øvrige spilvarianter i MOBA-genren. Det handler fortsat om at kæmpe to hold á 5 spillere, hvor hvert hold har hver sin base, 3 ruter forbinder modstanderens base, og det er fra disse ruter, som spillerne først skal nedkæmpe modstanderens kanontårne og siden at destruere deres base. På samme tid gælder det naturligvis om at beskytte sine egne tårne, såvel som base. Undervejs bliver man belønnet med guld til at forbedre sit udstyr, samt erfaringspoint til at stige i niveau med sin helt. Man modtager ligeledes guld i starten til at købe sine våben og på den måde gøre sig klar til kamp. Stregerne er altså trukket op til en spilvariant, der kan spilles på kompetitivt plan.

Sådan adskiller Smite sig fra den øvrige masse

Alle pile peger samtidig i retning af noget, der er tilsvarende til de andre titler. Eller gør det? Smite har nemlig en række områder, hvor der brydes ret så markant med genren. Først og fremmest bliver Smite spillet fra en vinkel i 3.person, hvor genren ellers hidtil har været kendt for at blevet spillet i det trivielle isometiske perspektiv, altså set helt oppe fra, som man kender det fra eksempelvis Dota2. En af de ting, som betragtningsvinklen formår at gøre, er at det gør spillet langt mere dynamisk og intenst, fordi man er med helt tæt på, når kampe skal kæmpes. Det skaber en helt anden energi, og gør spillet utroligt seværdigt, når det kommer til Esport betting. En anden og ret så markant ændring er, at de karakterer, der medvirker, og som kan spilles som helte, tager udgangspunkt i et helt andet univers. Her er der tale om religiøse guder, som f.eks Hades eller Freja, der hver i sær råder over deres unikke evner, på trods af man fortsat kan argumentere for, at de egenskaber låner en helt del fra tidligere titler i samme genre, som vi er gjort bekendte med. Der er ca. 79 guder at tage udgangspunkt i, som både stammer fra den nordiske, romerske, mayanske, japanske, hinduistiske, græske, egyptiske og kinesiske panteon. Hver gud har et hovedangreb som variant og hertil 4 øvrige evner er unikke for helten, og er også disse man kan opgradere løbende, som man tilegner sig erfaringspoint. For at opnå disse erfaringspoint, kræver det at man er indenfor en bestemt afstand af en modstander, der bliver dræbt. Man behøver altså ikke være direkte involveret i drabet, som er en ny variant, son HotS var med til at indbringe i genren. Hidtil var det nemlig sådan, at man i Dota2 eller LoL skulle være den, der gav det afgørende angreb for at optjene disse point. Man kan maksimalt opgradere sine evner til niveau 20, mens hvert niveau kræver mere og mere erfaring. Hvorom alting er, synes det stadig lidt nyskabende, og selvom spillet på kanter virker som lidt af en pendant til lignende titler, så er det alligevel langt fra indtrykket.

Ellers er spillet meget identisk med de andre titler, som Esport markedet tilbyder. Setuppet er det samme, og der kan både kæmpes med randoms, såvel som at stacke med 4 andre venner for at få den optimale oplevelse. Hele spillet er som regel overstået i løbet af 20 minutter og sender ét hold på toppen som vinder. Selve spillet er, lige som Dota, en F2P-titel (free to play), dvs. gratis at spille som hovedregel. Det kan altså frit hentes på Steam og alle kan sætte sig ned og spille allerede i dag, hvis man altså har maskinen til det. Videre herfra kan man købe udvidelser for at opnå nyt indhold, mens man også kan udbygge sin helt via de point man optjener igennem spillet. Man kan altså som sådan ikke opnå nogen urimelige fordele ved at hive pengepungen frem, som andre forsøger at argumentere for at man kan i eksempler med World of Tanks.

Smite

Samlede opfattelse

Selve spillet har siden udgivelse fået stor positiv omtale, og scorer pt. 83 ud af 100 mulige på metacritic, som uddeles af en samling af uvildige og anerkendte spilkritikere. På trods af den positive omtale, er der fortsat ikke udbudt Esport odds på dette spil, hvilket er lidt mystisk, taget spillets muligheder og nuværende omdømme i mente. Pt. er der registreret 451 professionelle spillere, der hidtil har deltaget i 79 turneringer med en total præmiepulje på 6.853.162,75$. Præmissen for at Esport betting gør sig altså gældende med etablerede organisationer, turneringer og præmiepuljer.

Det er da formentlig også kun et spørgsmål om kort tid for, hvornår Smite bliver en mulighed at foretage sit esport odds på. Det handler formentligt for Esport bookmakers om lige nu at se markedet og udviklingen lidt an. Siden skal nye titler nok træde til, for efterspørgslen er der. Lige nu handler det om at væbne sig med tålmodighed. Imellemtiden vil vi gøre vores for at forberede os til at klæde dig på, så snart Esport betting bliver en mulighed på Smite.