call of duty esport

Call of Duty

Call of Duty: gammel titel – Snart ny Esport!

Call of Duty serien har alle dage været et spil med en kæmpe fanbase, hvor hver og én knapt kan vente på en ny titel udgives hvert år. Det er en sikker vinder iblandt mange, mens flere og flere også har fået øjnene op for spillets kompetitive element. Hvordan spilles dette spil så, og hvornår kommer eSport ind i billedet? Det giver esport-betting.dk dig svaret på her!

Call of Duty, eller bare ”CoD”, som det så oftest refereres til, er et hæsblæsende FPS-shooter, der har haft sin oprindelse siden 2003, hvor Infinity Ward udviklede spillet. Det er altså et spil med utroligt mange år på bagen. Selve spillet er en FPS-titel, der tager sit udgangspunkt i flere slags spilformater, der alle er garant for hæsblæsende underholdning, hvad enten du kan lide bare at skulle skyde en masse modstandere, eller du mere er typen, der kan lide de spilformater, der kræver en mere strategisk tilgang end bare at blæse frem.

Grunddynamikken i spillet er igennem forløbet blevet udviklet, hvor både udviklere såsom Treyarch, Sledgehammer, Neversoft, Raven og førnævnte enten i ledtog eller aldeles alene har udviklet på spillet. Med udvikling forstås, at spilgrafikken over tid naturligvis er blevet forbedret, men at det ikke er her den største forandring sker. Selve grundideen bag denne FPS-titel er nemlig, at bevægelse og dynamik for det meste vedbliver, mens miljøet er her den største forandring sker. Fra at være en triviel shooter, der blev udviklet frem til 2006, hvor man så småt begyndte at erkende, at spillet behøvede nyskabelse. Den nye variant ”Modern Warfare” blev derfor en realitet i 2007, , hvor det egentlig fokus var at skabe et miljø, der rummede alle de nuværende moderne våben og teknologier, vi kender den dag i dag. Man søger altså væk fra det hidtidige fokus, der var anden verdenskrig, og forsøger at have en anderledes approach på spillets omgivelser, våben og taktikker. Allerede i 2008, sker der igen et markant skift, da man igen vender tilbage til hele setuppet omkring anden verdenskrig, før man siden i 2010 døber spiltitlen ”Black Ops”, hvis egentlige formål er at lade scenen tage udgangspunkt i den kolde krig. Siden træder ”Ghost” og ”Advanced Warfare” til som titler, hvor sidstnævnte egentlige udgangspunkt er at skabe et miljø for fremtidens krig, hvor jetpacks og loot crates kommer til at skilde vandene en helt del iblandt fanbasen. Mange mener nemlig, at dette bliver et klart brud til deres forventninger til, hvordan spillet skal designes, og forklarer måske af samme grund også, hvorfor så mange udviklere er involveret. Fordi spillet aldrig rigtig har fundet det rigtige ståsted i udviklingen. Spoler vi tiden frem til noget nær i dag, har vi igen noget, der ligner udgangspunktet fra ”Modern Warfare”, nemlig ”Infinite warfare”, som berører feltet omkring kolonisering af andre planeter, mens vi i 2017 atter drager tilbage til en verdenskrig, når titlen ”Call of Duty: WWII” udgives.

Call Of Duty esport betting

Bet på Call Of Duty hos Danske Spil

Det mestrer CoD-serien

Der er altså ingen tvivl om, at alle udgivelser fra Call of Duty er lidt af en jungle, hvis man er nytilkommer af denne genre. Der udgives et nyt spil hvert år, hvor grundforståelsen er det samme, mens setuppet og miljøet som regel skifter. Nu er historien bag spillet altså på plads. Men hvad gør så spillet så interessant, når det bare lyder som om, at det handler om at skyde et hav af titler på det samme spil ud? Spillet udkommer godt nok hvert år, men det som serien mestrer, sker i to dele. Først og fremmest kampagnedelen, hvor du udfører missioner i omgivelser, der er skabt i fremragende billeder og meget virkelighedsnært. Det er næsten som om, at man er en del af spillet og kampagnedelen er derfor noget, som holdet bag Call of Duty er lykkedes helt utroligt med. Ydermere har deres spil altid for vane, også at kunne blive spillet på middelmådige maskiner, som mange formentlig har haft problemer med, når det kommer til andre spiltitler. Yderligere har vi multiplayerdelen, hvor det er her hele det kompetitive element kommer ind. Der er her, at du spiller i mod andre, og ikke bare computeren. Det er her, hvor det handler om at være bedst. Selve formatet er sat sådan op, at du vælger det spilformat, som du ønsker at dyste imod dine modstandere på. Med formatet forstås den måde, hvorpå kampen afvikles på. Der findes mange spilformater, men tager vi udgangspunkt i de mest trivielle fra den seneste titel, ”Infinite Warfare”, finder du følgende:

  1. Team Deathmatch: Denne spilvariant er formentlig det mest spillede. Sandsynligvis fordi konceptet er så enkelt, som det er. Du starter på et hold, og det gælder for dig om at skyde flest fra modstanderholdet hurtigst muligt. Så simpelt kan det siges. Du har altså nogle allierede og nogle modstandere, og målt på kills, vil det blive afgjort på tid, hvem der vinder kampen. Det tager 200 point at vinde kampen. Første hold, der får 100 kills, har vundet, eller dem, som kom tættest på efter 5 minutter.
  2. Frontline: Frontline er næsten fuldstændig indentisk til Team Deathmatch. Den eneste reelle forskel er, at alle på det ene hold spawner ind på det samme sted som en slags base at have sit udgangspunkt fra. Ellers er formatet dybest set det samme som team deathmatch.
  3. Hardpoint: Ved Hardpoint handler det om for begge hold at overtage et sted på mappet, et såkaldt ’hardpoint’. Så længe du og dine allierede er i området, hvor hardpointet er, opnår dit hold point og vice versa. Området på mappet skifter hele tiden, så det er en utrolig intens affære at sikre disse områder med dit hold, som kampen skrider frem. Det hold med flest point, når kampen fløjtes af, har vundet kampen. Den første med 200 i score har vundet
  4. Defender: Defender er en spiltype, der handler om at etablere kontrol over en satelitdrone, vedholde kontrollen af den og imens det sker, bliver man tildelt point for at beholde kontrollen over den. Dette gælder naturligvis også for modstanderholdet. Spilformatet minder altså ret meget om Hardpoint. Her er der blot tale om en drone, i stedet for et fast område af mappet. Den første med flest point efter 5 minutter eller ved opnåelse af 250 point, har vundet.
  5. Domination: I domination handler det for begge hold om at overtage kontrollen af kontrolposter, der er placeret på nøglepositioner rundt på mappet. Disse overtages ved at en spiller opholder sig på kontrolposten i 10 sekunder, før kontrolposten er overtaget, mens det ikke er krævet at pågældende, der overtog posten, bliver det samme sted for at optjene point, så længe kontrolposten bibeholdes. Dette adskiller altså klart dette spilformat fra formater, såsom Hardpoint. Det kan derfor være en god ide at holde nøje øje med ens eksisterende kontrolposter, og ikke bare alene blindt søge imod nye kontrolposter, der ejes af modstanderen. Samlet handler det om at opnå 100 point, før kampen slutter.
  6. Search and Destroy: Search and destroy bærer lidt elementet fra Counter Strike, idet det for den ene part gælder om at plante bomben på et af de to eksisterende bombe sites og bringe den til detonering, mens det for den anden part gælder om enten at forhindre at modstanderen planter eller ved blot at afdetonere bomben. Man har kun et liv pr. runde, og man spiller i alt 7 runder. Når 2 eller 3 runder er gennemført, skifter man, således at man også skal spille den modsatte rolle. Den, der vinder flest runder, har vundet.
  7. Search and Rescue: Search and Rescue er lidt en blanding af den trivielle ”Kill Confirmed” og ”Search & Destroy”, hvor hovedformålet er at dræbe sin modstander, og samle det dogtag op fra pågældende, som du dræbte. Ender du med at samle den op, bliver modstanderen elimineret fra runden, mens hvis en allieret samler dit dogtag op, bliver du genoplivet og er igen en del af runden.
  8. Uplink: I ”Uplink” spawner der en satelitdrone et neutralt sted på mappet, som det er dit holds opgave at bringe kontrol over og bringe til modstanderens uplink station, der er positioneret i modstanderens spawnpoint. Det samme gælder naturligvis din modstander. Uplink kan altså lidt siges at være en udvidet variant af spilformatet ”Defender”. Der er nogle særlige fordele i spillet, f.eks ved at bære satelitdronen, bliver bæreren da belønnet med ekstra HP, men grundlæggende er formatet en slags udvidet ”Defender”.
  9. Gun Game: I ”Gun Game” er der tale en slags ”free for all”. Du kæmper i mod alle, og du starter med en helt basal pistol, når du spawner ind. For hver gang det lykkedes dig at dræbe en modstander, vil du nu opgradere dit våben, og du vil modtage et nyt våben i rækken, som du skal dræbe en modstander med. Sådan fortsætter rækkefølgen indtil den første part har succesfuldt dræbt 20 modstandere med 20 forskellige våben før alle andre.

Popularitetskurven fortsætter

Der kan næppe være tvivl om, at Call of Duty er en af de mest populære spiltitler på verdensbasis, når det kommer til at spille computerspil kompetitivt. Der er heller ingen tvivl om, hvilken retning spillet vil tage på kurven, trods store protester igennem forløbet af spillets udvikling – opad. Protesterne skal ligge i, at der i communitiet har været stor forskel på, hvorledes man har ment nye spiltitler skulle udvikles. Nogen har været utilfreds med manglende fornyelse af spillet, mens andre har taget stor afstand fra de titler, der har tilbudt at hoppe på vægge ol.

Dette er måske også netop svaret på, hvorfor Call of Duty endnu ikke eksisterer som en reel eSport, som redaktionen på esport-betting.dk ellers spår meget snart vil ske. Fordi det dels kræver at have styr på sit bagland, sin fanbase. Dels også fordi der stadig lurer en frygt for, at de årlige spiludgivelser skræmmer spillere fra tanken om at game mechanics skifter, og at man derfor skal forberede sig på et ’helt nyt spil’. Endelig har flere artikler peget på, at der mangler en rivalisering iblandt de eksisterende hold, før det endegyldigt kan betragtes som en Esport, for på verdensplan spilles der allerede turneringer i spillet for millioner af kroner. Det er formentligt også den største årsag til, hvorfor spillet stadig står på spring som ny Esport-titel. Det er som om, at Esport bookmakere bare endnu ikke har købt præmissen, selvom det er få forskelle, der gør, hvornår spillet bryder ud og blomstrer som den Esport-titel, det i virkeligheden er.

En ting er i hvert fald sikkert. Så snart det bryder ud, så har spillet samme potentiale som de eksisterende toptitler, der pt. er på tale hos Esport bookmakers. Derfor vil det være en god ide for dig, der både har interesse i spillet og Esport betting, også at forberede dig så godt som muligt til, når det sker. Vi anbefaler derfor, at måden du bedst muligt forbereder dig på, simpelthen er ved at sætte dig ned og begynde at følge den eksisterende scene. ’Viden er magt’, lyder en gammel devise, og det tror vi også på kommer til at gøre sig gældende her. Pt. er den Nordamerikanske scene den største, så det vil være her, at du skal tage dit udgangspunkt. Find ud af, hvilke hold, der pt. eksisterer, og hvordan de enkelte hold præsterer. Brug tiden på at danne dig et overblik, så lige så snart Esport bookmakers begynder at tilbyde odds, så er du allerede på forkøb og klar til at spille de favorable odds, som du mener at have en fordel ved. Vi vil endnu ikke spekulere i, hvordan de forskellige spilforslag kommer til at arte sig. Vi ved det simpelthen ikke. Hvad vi til gengæld ved er, at denne titel snart kommer til at blive en ret massiv part i Esport betting, og des hurtigere du kan forberede dig, des hurtigere bliver du også klar til at tage del i de fantastiske odds, som de forskellige Esport Bookmakers snart kommer til at tilbyde. God vind!

Bet på Call Of Duty hos Danske Spil