IEM Katowice 2019

CSGO: Sådan kommer IEM Katowice til at forløbe

Major-turneringer i Counter Strike har altid været noget specielt. Det er sikkert blandingen af de 1 million dollars i præmie til vinderen, det vanvittigt høje kompetitive niveau og det faktum, at turneringen strækker sig over flere intensive uger, der får de fleste CS-fans op af gamer-stolen når en major skydes i gang. I dag den 13. februar sættes en af de helt store og traditionsfyldte majors i gang – nemlig Intel Extreme Masters Katowice.

I denne artikel tager vi et lille kig på turneringens struktur, og hvordan majoren kommer til at forløbe. Vi runder også hurtigt en ny update fra Valve, der kan komme til at have betydning for turneringen.

Tre separate stages

Ligesom de fleste andre Counter Strike majors kommer turneringen til at forløbe igennem tre separate stages. Som nævnt ovenfor er et af de unikke træk for en major, at turneringen strækker sig over flere uger, og i dette tilfælde starter kampen om trofæet altså i dag den 13.februar. Hver af disse stages kan anses som en mini-turnering i sig selv, som giver adgang til næste stage, hvis man præsterer godt nok.

IEM Katowice ser således ud: Challengers-stage på 5 dage, Legends-stage på 5 dage og slutteligt Champions-stage på 4 dage. Lad os prøve at dykke lidt længere ned i hver enkel af de tre stages.

Challengers Stage

Det første skridt mod at kunne løfte trofæet i Polen er for mange hold den første ”mini-indspilnings-turneringen” kaldet Challengers, som består af 16 hold. I år har 6 af disse hold allerede kvalificeret sig på baggrund af deres præstation ved en anden velkendt CS:GO major, som blev spillet i London før jul. Ved denne turnering blev disse 6 hold placeret fra 9. til 14. pladsen og har dermed kvalificeret sig til Challengers stage i Katowice. De 6 hold der er tale om er: Cloud9, Fnatic, G2 Esports, Ninjas in Pyjamas, TYLOO og Vega Squadron.

De resterende 10 hold har skullet kvalificere sig via såkaldte regionale Minors og tæller i år følgende hold: Avangar, ENCE eSports, Team Spirit, Vitality, Renegades, NRG Esports, Grayhound Gaming, Furia eSports, Winstrike Team og Vici Gaming.

Første runde af turneringen afspilles i et ESL Arena studie i Katowice og vil ikke have noget live publikum. De bedste 8 hold vil gå videre til den anden runde af turneringen.

Legends Stage

I anden uge bliver de helt store holdnavne rullet ud når Legends Stage bliver skudt i gang fra den 20. til den 24. februar. Her vil de otte bedste fra den sidste CS:GO major i London nemlig træde ind på scenen hvilket selvfølgelig indbefatter de danske drenge fra Astralis. De andre 7 hold, som skal sætte sig i stolen og dyste fra anden uges start er Natus Vincere, MIBR, Team Liquid, compLexity Gaming, BIG, HellRaisers og FaZe Clan.

Denne del af turneringen vil blive afholdt i Katowice’s MCK (International Conference Center), hvor de otte bedste hold kommer til at spille videre i den sidste stage om den prestigefyldte titel. I denne ombæring vil, der være omkring 1200 live tilskuere, som hepper på de digitale krigere.

Champions Stage

Den sidste del af turneringen vil blive spillet i Spodek Arena fra den 28. februar til den 3.marts, hvor de otte bedste hold fra hele verden vil dyste i en nådesløs single elimination bracket før den store finale.

Sidste år blev det Fnatic, der løb med titlen og året før var det Astralis, der kunne løfte trofæet i Katowice i triumf. I 2016 var det også Fnatic, som var de store sejrsherrer – fortsætter den skandinaviske dominans eller kommer skal der indgraveres et nyt navn i IEM-pokalen?

Vigtig update

Til slut vender vi en update, som Valve har implementeret inden turneringens start. I et længere stykke tid har der forekommet en bug, som har gjort det muligt for spillere at spotte modstandere på deres radar inden smoken fra smoke-granater var fuldstændig forsvundet.

En af de helt store ”udnyttere” af denne bug har været Astralis’ gla1ve. Denne bug har været omdiskuteret i communitiet og specielt på Twitter har der været en heftig debat omkring dette. Nu ser det altså ud til at Valve har handlet og har altså fjernet denne ”feature” eller bug om man vil. Det vil uundgåeligt have en indvirkning på turneringen, da det kan blive et spørgsmål om detaljer mellem et win eller et loss når verdens bedste CS-hold tørner sammen.

14 Feb 2019