esport i undervisningen

Esport i undervisningslokalet

ESPORT i undervisningen hitter lige nu på danske uddannelsesinstitutioner

Esport i undervisningen: Esport er blevet mere og mere populært, og nu begynder uddannelsesinstitutioner også at øjne muligheden for at tilbyde eSportslinjer på både gymnasiebaserede uddannelser og HF. Handlingen er først og fremmest et anerkendende blik i retningen i mod de elever, der satser mange timer på at spille computerspil kompetitivt. Samtidig viser det også det klare skift, der er sket omkring indstillingen til eSport i det hele taget.

Campus Vejle er et af de steder, der allerede tilbyder Esport i undervisningen ved siden af de ungdomsuddannelser, der er i udbud, hvoraf eksempelvis især Esport CSGO er populært. Udviklingen siden 2015 er da også positivt stigende, da de forøgede de første 15 elever til hele 85 i 2016. Mens Campus Vejle blev trendsætter ved at være de første, der tilbød denne unikke mulighed, er andre uddannelsesinstitutioner så småt også begyndt at følge med. Eksempler tæller HF & VUC KBH, HF VUC FYN og Københavns Private Gymnasium. Disse eksempler er formentlig kun starten på, hvad der fortsat vil udvikle sig til at blive tilbudt i en bred vifte over hele landet meget snart.

Netop Københavns Private Gymnasium har da også taget skridtet videre og indledt et samarbejde med Verdens bedste Counter Strike-hold, Astralis, simpelthen for at gøre barrieren kortere til den professionelle tilværelse. Der er en kæmpe promoveringsmulighed forbundet med sådan et samarbejde og samtidig give mange unge muligheden for at trække på parametre, der ikke hidtil har været muligt. Lektor for gymnasiet, Henrik Selch, udtaler da også, ”at uddannelsen er en kortere genvej til en professionel tilværelse, hvor målet er at levere proffesionelle gamere til de etablerede professionelle hold”. Samarbejdet vil formentlig også blive finansieret af de mange Esport earnings, som Astralis hiver til sig for tiden.

Netop sådanne udmeldinger er med til at appellere til de ildsjæle, der har interesse i at søge i den professionelle retning med Esport Gaming. Det viser samtidig, at uddannelserne også følger med i de interessebølger, der skabes af det unge segment og derfor hele tiden forsøger at være med i den udvikling, der ses hos den generation, som mange har valgt at kalde ”generation Online”.

Er du interesseret i at begynde på en uddannelse, der orienterer sig i mod Esport i undervisningen som linjefag, kan du kigge nærmere på følgende institutioner: