World Health Organization Logo

Esport Recap: ESL om Esport, WHO om gaming disorder og Rfrsh investering

Electronic Sports League (ESL) chef Ralf Reichert udtaler, at E-sport om blot fem år vil være noget af det mest normale på planeten. Den digitale direktør mener, at den igangværende udvikling blot er begyndelsen på en storslået rejse for Esport-industrien og understreger, at gaming om få år vil være den største form for underholdning i verden.

Det har været en turbulent og spændende periode for gaming og Esport i den sidste tid, hvor blandt andet WHO har udtalt, at gaming kan være en mental lidelse, og hvor det danske Esportsselskab Rfrsh har modtaget en millioninvestering. Få en hurtig update over historierne i denne artikel.

Ralf Reichert - Chef ved ESL

Esport Indgroet i samfundet

Ralf Reichert fortæller, at gaming som underholdning kommer til at dominere verden og som tiden går, vil denne blive noget af det mest almindelige, som bliver dybt indgroet i samfundet. Flere events, flere spillersteder, flere præmiepenge og flere fans vil stille og roligt blive en større del af det generelle underholdningsbillede og dermed vil statussen som sportens ”akavede dreng i klassen” blive skiftet ud til én af de store spillere på entertainment-markedet.

”Jeg er 100 procent overbevist om, at gaming vil være den største underholdningsindustri i verden. Den rivaliserer allerede en del sportsgrene og snart vil den konkurrere med de største af dem,” – udtaler Reichert til den store amerikanske sportsmedie ESPN.

En af de hjælpemidler, der på bedst mulig måde kan være med til at sætte yderligere skub i udviklingen af Esporten er ifølge ESL-chefen de events, der bliver spillet på store stadioner rundt omkring i verden:

“Hvis du ser 20 år tilbage, blev Esports og gaming set ned på, men i dag er Esports-udøvere anset som superstjerner. Hele forståelsen af Esport fra et samfundsmæssigt perspektiv og anerkendelsen af disse personer som sportsstjerner, uden en medfølgende negativ tankegang er meget vigtig. De store stadion-events kan være med til at hjælpe med at ændre opfattelsen af disse udøvere.”

Reichert drager samtidig parallellen til andre sportsgrene, der i sin tid har været under udvikling og har mødt de samme udfordringer som Esporten møder i dag. Hvis man kigger 40-50 år tilbage på en sport som amerikansk fodbold begyndte denne ifølge ESL-bossen som en begivenhed, hvor blot de deltagende nød sporten og først på et senere tidspunkt blev denne til en tilskuer-sport. Et stadium fyldt med gamere og den unikke atmosfære og det miljø sådan en begivenhed kan skabe skal altså være med til at skabe spænding omkring Esporten som stadig befinder sig i en meget tidlig fase i sin udvikling.

WHO klassificerer ”gaming disorder” som en mental lidelse

I sin 11. udgave af den såkaldte ICD (International Classification of Diseases) præsenterede sundhedsorganisationen WHO den allerede omdiskuterede ”gaming disorder”. Ifølge Dr. Vladimir Poznyak findes der tre karakteristika ved gaming disorder:
1. Gaming har førsteprioritet hos personen og andre aktiviteter bliver nedprioriteret.
2. Nedsat kontrol af denne gaming adfærd. ” “Selv når de negative konsekvenser opstår, fortsætter denne adfærd eller eskalerer,” lyder det fra Poznyak.
3. Tilstanden fører til betydelige angst og nedprioriteringer af personlige, familiemæssige, sociale, uddannelses- eller erhvervsmæssige funktioner.
Klassifikationen af gaming disorder som mental sygdom har mødt kritik fra gaming community’et og de bakkes op af flere eksperter, der mener, at det er for tidligt at stille denne form for diagnose. Blandt andet har den amerikanske psykolog Anthony Bean, der leder en non profit klinik i Texas udtalt, at gaming i højere grad fungerer som et værktøj for unge til at håndtere angst og depression på.

Læs mere om det hos WHO selv

Rfresh Entertainment- esport moments

Rfrsh modtager stor investering

Unity-stifter David Helgason har sammen med en investorkreds skudt 200 millioner kroner i det danske Esports-selskab Rfrsh. Unity er et teknologi- og gamingselskab og der er dermed tale om en investor, som har godt styr på den digitale sfære. Rfrsh ejer de to danske esports-hold Astralis og Heroic og ejer endvidere Blast Pro Series, der senest blev afholdt i København i Royal Arena. Investeringen skal i høj grad være med til at videreudvikle konceptet Blast Pro Series og selskabet regner med sorte tal på bundlinjen om tre år.